زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

فلم مستند معدن‌چیان کوچک در هرات به نمایش گذاشته شد

فلم مستند معدن‌چیان کوچک در هرات به نمایش گذاشته شد

author avatar
7 Nov 2018 - 18:28
فلم مستند معدن‌چیان کوچک در هرات به نمایش گذاشته شد
author avatar
7 Nov 2018 - 18:28

هرات (پژواک،۱۶عقرب۹۷): فلم مستند معدن‌چیان کوچک، که درد و رنج کودکان شاغل درمعادن زغال سنگ درۀ صوف ولایت سمنگان را به تصویر کشیده، امروز در پوهنځی ژورنالیزم پوهنتون ولایت هرات به نمایش گذاشته شد.

عزت الله علی دوست کارگردان و نویسندۀ فیلم مستند «معدن چیان کوچک»، هدف از ساخت این فیلم مستند را به تصویر کشیدن کارشاقه، مشکلات، و خشونت بالای کودکان زیرسن قانونی درمعادن و دادخواهی به آن را میداند.

وی تصریح کرد که درولایت سمنگان بیش از ۷۰۰ معدن زغال سنگ وجود دارد که  بیش از۲۰ کودک خردسال در هر يک این معادن استخدام شده و کارهای شاقه انجام می دهند.

این کارگردان افزود که همۀ این کودکان پس از یک قرارداد که جان باختن آنان براثر فروريختن معدن ویا نشرگاز میتان، به دوش خود شان است، استخدام می شوند.

او تاکید کرد که براساس یافته هايی که دراین فیلم به تصویر کیشده است، بیشتر کودکان کارگردراین معادن، حتمن یک عضو از خانوادۀ شان را دراین معادن از دست داده اند.

علی دوست تاکید کرد که ظلم وخشونت برکودکان دراین معادن، از دید حکومت به دور مانده است.

در همین حال، شماری از استادان پوهنتون هرات، پس از دیدن این فلم مستند می گویند که این فلم نشان دهندۀ گسترش نابرابری اجتماعی  است و دولت نیزبرای برطرف ساختن این نابرابری، هیچ گونه برنامه ای روی دست ندارد.

محمد فقیری استاد پوهنتون هرات به پژواک گفت: "این فلم نشان می دهد که قراردادکننده گان استخراج معادن، خود شان را معاف از پیگرد قانون درافغانستان می دانند و هر ظلمی که خواسته باشند بالای کودکان اعمال می کنند."

بازدید کننده گان نیز از ساخت این فلم استقبال کرده و تاکید دارند که چنین مستند ها میتواند خشونت هاى پنهان بر کودکان را آشکار و راه حلی برای برطرف ساختن آنان جستجو کنند.

فلم مستند «معدنچیان کوچک»، به مدت یک‌ونیم سال ساخته شده و در کشور سویدن و ولایت های کابل و بلخ نیز به نمایش گذاشته شده است.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر