زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

مجما: در غور و سمنگان مردم از دسترسی به برخی خدمات محروم اند

مجما: در غور و سمنگان مردم از دسترسی به برخی خدمات محروم اند

author avatar
7 Nov 2018 - 16:40
مجما: در غور و سمنگان مردم از دسترسی به برخی خدمات محروم اند
author avatar
7 Nov 2018 - 16:40

کابل (پژواک، ۱۶ عقرب ۹۷): مجتمع جامعه مدنی افغانستان، با نگرانی از نارسایی ها در بخش های صحت، معارف، آب و برق در غور و سمنگان می گوید که دسترسی به خدمات صحی، تعلیمات، آب آشامیدنی و برق در پایین ترین سطح قرار دارد.

محمد وزیر نورانی مسئول دفتر ساحوی مجتمع جامعه مدنی افغانستان (مجما) در غور، امروز در یک نشست خبرى تحت عنوان «تقویت نقش جامعه مدنی محلی، جهت تاثیرگذاری بالای اصلاحات و شفافیت متداوم و پایدار در حکومت» در کابل تدویر یافته بود، گفت که در ولایت غور سرک های معیاری وجود ندارد و تنها حدود ده کیلومتر جاده، در مرکز این شهر قیرریزی شده است.

به گفته او، پراکندگی جمعیت در نقاط مختلف و صعب العبور بودن راه ها، از دیگر مشکلاتی است که دسترسی مردم به خدمات صحی، معارف و سایر بخش ها را با مشکل مواجه ساخته است.

وی، عدم دسترسی مردم به برق ارزان را دیگر مشکلی خواند که زنده گی باشنده گان این ولایت را با چالش مواجه ساخته است.

موصوف خاطر نشان کرد که در غور، مردم بابت صرفیه یک کیلو وات برق مکلف به پرداخت ٣٥ افغانی می باشند؛ در حالیکه در بیشتر ولایات به تناسب غور هزینه ها خیلی پایین تر است.

به گفته نورانی، امور تدریس حدود ٢١٧ هزار دانش آموز در غور، توسط بیش از ٥٠٠٠ معلم  پیش می رود که نیاز به استخدام دست­کم ١٨٠٠ معلم ديگر دارد.

او همچنان گفت با آن که در غور سه شفاخانه فعال می باشد؛ اما ۳۵ در صد باشنده گان این ولایت، از دسترسی به امکانات صحی محروم اند و ۶۵ درصد دیگر، در این مراکز از امکانات ابتدایی صحی بهره می برند.

موصوف افزود با آن که تراکم نفوس در این ولایت روز تا روز در حال افزایش است؛ اما در سطح ولایت تنها یک داکتر متخصص ایفای وظیفه می کند و در بخش تداوی اطفال، هیچ داکتر متخصص وجود ندارد.

نجیب الله دانش مسئول ولایتی این نهاد درسمنگان نیز گفت: «ما هنوز سرک های معیاری و قیرریزی شده که مرکز را با ولسوالی ها وصل کند، نداریم... و مردم به آب آشامیدنی صحی دسترسی ندارند.»

او خاطر نشان کرد که امکانات در بخش های انکشافی در این ولایت، در پایین ترین سطح قرار دارد.

موصوف، کمبود داکتران زنانه در مرکز ولایت سمنگان را یک چالش بزرگ خوانده گفت که موجودیت ادویه فروشی های بدون جواز در برخی قریه ها و محلات، نبود عرضۀ خدمات در بخش مداوای بیماری های چشم، گلو و بینی از دیگر مشکلات در این ولایت اند.

به گفته وی، در بخش معارف بر علاوۀ اینکه تعمیرهای معیاری برای مکاتب وجود ندارد، شمار معلمین به تناسب شاگردان اندک است.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر