زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

«در هر نشست صلح که زنان اشتراک نداشته باشند، مشروعیت ندارد»

«در هر نشست صلح که زنان اشتراک نداشته باشند، مشروعیت ندارد»

author avatar
8 Nov 2018 - 15:45
«در هر نشست صلح که زنان اشتراک نداشته باشند، مشروعیت ندارد»
author avatar
8 Nov 2018 - 15:45

کابل(پژواک، ۱۷ عقرب ۹۷): شبکه زنان افغان، با انتقاد از حضور کمرنگ زنان در پروسه های صلح افغانستان، نقش آنان را در شورای عالی صلح نمایشی می داند و هشدار می دهند در هر نشستی که زنان اشتراک نداشته باشند، مشروعیت ندارد.

پلوشه حسن عضو شبکه زنان افغان، امروز در نشست «زنان افغان خواهان یک صلح عادلانه و پایدار می باشند و صلح پایدار مستلزم مشارکت وسیع زنان است» در کابل گفت، با توجه به این که زنان ۵۱ درصد نفوس کشور را تشکیل می دهند، در مذاکراتی که پیرامون صلح در داخل و خارج تدویر می یابد، نقش زنان نباید نادیده گرفته شود.

موصوف با بیان این که زنان افغان در چهاردهه جنگ قربانی های زیادی را متحمل شده اند، افزود: «منازعات و جنگ های دوامدار، مانع پیشرفت و ترقی زنان و دختران افغان شد که در نتیجه کشور نیز از ترقی و تعالی باز ماند.»

به باور وی، مصایب دوران جنگ های داخلی و دوره طالبان زنان افغان را به تاریکی و کشور را به انزوای بیشتر نزدیک تر ساخته است.

او گفت: «در این سال ها زنان از دسترسی به تعلیم و تربیه، صحت، مشارکت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی محروم گردیده بودند.»

شهلا فرید استاد پوهنځی حقوق وعلوم سیاسی پوهنتون کابل و عضو شبکه زنان گفت: «زنان افغانستان بعد از جنگ های داخلی و سرنگونی طالبان در ترویج صلح به شکل متداوم نقش فعال داشته اند و با درکی که از شرایط جنگی داشتند، مانع پیوستن جوانان شان به گروپ های مخالفین شده اند.»

خلیل روفی عضو جامعه مدنی گفت که نقش زنان در پروسه های صلح و مذاکرات صلح کمرنگ بوده است و برای آنان نقش چشمگیر داده نشده است.

موصوف افزود: «حضور سمبولیک زنان در شورای عالی صلح و دخیل ننمودن آن ها در بحث های مهم سیاسی و ملی در مورد صلح برای زنان دیگر قابل قبول نیست.»

او خاطر نشان کرد که زنان افغان دیگر نمی خواهند قربانی معاملات پس پرده حکومت، جامعه بین المللی، احزاب سیاسی و جناح های مخالف شوند و آنان به هیچ کس حق نمی دهند که دستاورد ها، مشارکت و حق شان به معامله گرفته شود.

شبکه زنان افغان در پایان این نشست با نشر اعلامیۀ موقف خود را روشن ساختند.

در اعلاميه اعضای شبکه خواستار حضور فعال زنان در مذاکرات صلح شده اند و اظهار داشته اند در هر نشست رسمی و غیررسمی در صورتی که زنان افغان اشتراک نداشته باشند، مشروعیت نخواهد داشت.

در اعلامیه بر شفافیت و حسابده بودن پروسه صلح تاکید شده و گفته شده است که پروسه صلح فعلی افغانستان ضرورت به نظارت جدی دارد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر