زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“تا حال دولت و طالبان طرح مشخص براى صلح ندارند”

“تا حال دولت و طالبان طرح مشخص براى صلح ندارند”

author avatar
8 Nov 2018 - 16:11
“تا حال دولت و طالبان طرح مشخص براى صلح ندارند”
author avatar
8 Nov 2018 - 16:11

کابل (پژواک، ١٧ عقرب ٩٧): سياسيون، در نشست «صلح در آیينه وفاق ملی» در کابل بر اجماع ملی و مشخص کردن خطوط سرخ براى صلح تاکيد نموده گفتند که تا حال دولت و طالبان طرح مشخص براى صلح ندارند.

اين نشست امروز از سوی «جریان اجندای ملی» در کابل راه اندازی شد.

احمد ولی مسعود رئیس و موسس جریان اجندای ملی در اين نشست گفت که هنوز هم مردم نمی دانند که حکومت چگونه صلح می خواهد و صلح را چه گونه تامین مى کند.

به گفته او در ۱۷ سال گذشته حکومت ها یک گام موفق برای صلح نبرداشته اند و حتا آنها موفق نشده اند که اختلافات درونى شان را حل کنند.

او گفت که تا هنوز یک طرح جامع از سوی حکومت و یا هم طالبان ارایه نشده است و هیچ کدام از طرف های جنگ برای صلح طرح ندارد؛ در حالى که نياز به يک طرح جامع صلح در افغانستان وجود دارد،.

همچنان به گفته او نياز است که خطوط سرخ در صلح مشخص شود تا ارزش ها و دستاوردهای دینی و ارزشی زیرپا نگردد.

رنگین دادفر سپنتا، مشاور شوراى امنيت ملى حکومت پيشين و يک تن از اشتراک کننده هاى اين نشست گفت که صلح نياز و خواست مردم است،اما تا به حال برای صلح واقعی هیچ گونه اقدامى صورت نگرفته و اکثریت نشست ها و اقدامات در اين راستا نمایشی بوده است.

جنگ در افغانستان در حالى به شدت ادامه دارد که دولت افغانستان سال­ها پيش براى تلاش هاى صلح، شوراى عالى صلح را ايجاد نموده و اکنون در تلاش ايجاد بورد مشورتى صلح مى باشد. طالبان نيز چند سال پيش دفتر سياسى را در قطر ايجاد کرده اند. 

همچنان اخيرا زلمى خليلزاد به حيث مشاور ايالات متحده امريکا در امور صلح افغانستان گماشته شده و به تلاش هاى شان در اين راستا ادامه مى دهد.  

برعلاوه آن، قرار است فردا نشستى براى صلح افغانستان به حضور نماينده گان طالبان و برخى اعضاى شوراى عالى صلح و سياسيون افغانستان در مسکو تدوير شود. قرار است نماينده گان برخى کشورهاى منطقه نيز در آن شرکت کنند.

به باور سپنتا، برای آوردن صلح تفاوت دیدگاه ها وجود دارد، اجماع ملی در این زمینه به وجود نيامده و اين در حالى است که بدون داشتن اجماع ملی بعید است که به صلح واقعی دست یافت.

موصوف گفت که در نظام فعلی هنوز هم کسانی به این باور هستند که می توانند با توصل به زور و تفنگ به صلح مى رسند. سپنتا مى گويد، تا زمانی که چنین دیدگاه ها وجود داشته باشد، رسیدن به صلح واقعی دشوار می باشد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر