زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

سیما سمر یک بار دیگر می خواهد عضویت کمیسیون مستقل حقوق بشر را به دست بیاورد

سیما سمر یک بار دیگر می خواهد عضویت کمیسیون مستقل حقوق بشر را به دست بیاورد

author avatar
8 Nov 2018 - 11:47
سیما سمر یک بار دیگر می خواهد عضویت کمیسیون مستقل حقوق بشر را به دست بیاورد
author avatar
8 Nov 2018 - 11:47

کابل(پژواک، ١٧ عقرب ٩٧): گروه کاری مشترک جامعه مدنی، در حالی ٨١  تن را برای عضویت کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان معرفی کرده است که نام سیما سمر رییس برحال این کمیسیون و یک عضو دیگر آن در لست گنجانیده شده است.

در بیانیه مشترک گروه کاری مشترک جامعه مدنی و کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان که در اختیار آژانس خبری پژواک قرار گرفته، آمده است که گروه کاری مشترک جامعه مدنی در ٢٢  اسد سال روان، کار روی گزینش افراد واجد شرایط را عملا آغاز و دو روز بعد از آن فورم چگونگی درخواستی استخدام و سند اعلان بست های کمیشنران از طریق ویبسایت کمیسیون و سایت اکبر به اعلان سپرده شد و برای مدت ٢٠ روز زمان  پذیریش درخواستی های متقاضیان باز بوده که در این مدت ٣٩٠ درخواستی مواصلت و اخذ گردیده است.

در این بیانیه خاطر نشان نگردیده است که اعضای برحال کمیسیون مستقل حقوق بشر نیز در جمع ٨١ متقاضی برای عضویت در این کمیسیون می باشند، اما یک ليستی که در اختیار آژانس خبری پژواک قرار گرفته نشان می دهد که سیما سمر و قدریه یزدان پرست رییس و عضو برحال این کمیسیون را واجد شرایط عضویت دوباره در این کمیسیون دانسته است.

کمیسیون به عنوان یک نهاد ملی حقوق بشر، در ١٦ جوزا ١٣٨١ خورشیدی بر اساس فرمان حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان و مفاد توافقنامه بُن تاسیس شد و در همان زمان سیما سمر از سوی «کرزی» به عنوان رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشرافغانستان تعیین شد.

سمر که تاکنون به حیث رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر فعالیت دارد، یکبار دیگر خواسته است تا جایگاه خود را در بین چهره های تازه مدافع حقوق بشری دریابد.

طبق ماده هفتم قانون کمیسیون حقوق بشر، این کمیسیون مرکب از ٩ عضو به شمول مرد و زن برای مدت پنج سال از طرف رئیس جمهور تعیین می شوند، رئیس کمیسیون از میان اعضا از طرف رئیس جمهور تعین می گردد.

در بیانیه مشترک گروه کاری مشترک جامعه مدنی و کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، آمده است که بعد از رزیابی اسنادها، ٣٣٠ تن به شمول ٦٢ زن و ٢٦٨ مرد مورد تایید کمیته مشترک گروه کاری جامعه مدنی قرار گرفت که بعداً ٢١٠ تن به شمول ٤٣ زن و ١٦٨ مرد معیار در نظر گرفته شده را دارا بودند، اما در مصاحبه حضوری ١٨١ نامزد و متقاضی شامل ٣٥ زن و ١٤٦ مرد حاضر شدند.

در این بیانیه تصریح شده است که کمیته مشترک گروه جامعه مدنی طبق فقره ٥ ماده ٨ طرزالعمل فعالیت گروه کاری مشترک جامعه مدنی دور دوم مصاحبه حضوری متقاضیان را از ١٥ میزان سال روان، روی دست گرفته که ابتدا نمرات نامزدان ارزیابی گردید.

در ادامه این بیانیه آمده است که بعد از ارزیابی مشخص گردید که با ١٠٥ متقاضی به شمول ٣٥ زن و ٧٠ مرد مصاحبه دومی صورت گیرد و در نهايت ٨١ تن به شمول ٣٣ زن و ٤٨ مرد مطابق طرزالعمل کاری واجد شرایط احراز بست کمیشنری کمیسیون شناخته شدند که همراه با اسناد مکمل هر متقاضی که شامل سند تحصیلی، تذکره هویت، خلص سوانح و مجموع نمرات به کمیته بررسی ارسال تا از طریق آن کمیته ٢٧ نفر به مقام ریاست جمهوری معرفی گردد.

بیانیه خاطر نشان می کند: «کمیته مشترک گروه جامعه مدنی مفتخر است که مسوولیت خویش را طبق حکم ریاست جمهوری و طرزالعمل گروه کاری مشترک جامعه مدنی با کمال امانت­داری، صداقت، بی طرفی و مسئولانه به انجام رسانیده اینک از کمیته بررسی و مقام ریاست جمهوری اسلامی افغانستان میخواهد تا هر چه عاجل کمیشنران کمیسیون را انتخاب تا این کمیسیون بتوانند تمامی فعالیت های خویش را به صورت همه جانبه آن انجام دهند.» 

در بیانیه تصریح شده است، از این که معیاد کاری اعضای کمیسیون در سال جاری تکمیل گردیده  است؛ بنا بر این ریاست جمهوری افغانستان چهار ماه قبل حکمی را در مورد تشخیص و تعیین اعضای کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان توشیح و صادر کرد.

بر اساس این حکم، قاضی القضات به حیث رئیس کمیته، لوی څارنوال، وزیر عدلیه، وزیر امور زنان و رئیس کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی به حیث عضو تعیین گردیده که از میان متقاضیان پیشنهاد شده توسط گروه کاری لیست ٢٧ تن را با رعایت ماده یازده هم قانون تشکیل وظایف و صلاحیت های کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، ضم پیشنهاد جهت تعیین اعضای کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به رئیس جمهور ارسال نماید.

در فقره يک ماده اول آن چنین صراحت دارد: «جهت تسهیل روند تعیین اعضای کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از طریق پروسه شفاف و فراگیر، گروه کاری با عضویت هفت نفر متشکل از نماینده گان گروه کاری مشترک جامعه مدنی تشکیل گردد.»

با توجه به این موضوع، گروه کاری مشترک جامعه مدنی هفت نماینده منتخب اش را ذریعه در ٢١ اسد سال روان به این کمیسیون معرفی نموده است.

معرفی ٨١ متقاضی برای عضویت کمیسیون مستقل حقوق بشر، انتقادهایی را نیز به همراه داشته است.

خوشحال خلیل که برای احراز پست عضویت در کمیسیون مستقل حقوق بشر خود را نامزد کرده بود و تا ليست ١١٠ نفری هم پیش آمده بود، می گوید که طبق طرز العمل کاندیدان برای احراز پست کمیشنری در کمیسیون مستقل حقوق بشر، باید در رشته حقوق و علوم اجتماعی تحصیل و سابقه کاری در همین عرصه داشته باشند، باورمندی به ارزش‌های حقوق بشری و گذشته خوب نیز داشته باشند. طبق اصول نامۀ پاریس، نامزدان حداقل باید از یکی از مکاتب فکری، فلسفی و فقهی مروج در جامعه نمایندگی کرده بتوانند.

وی گفته است: «من خود را با شرایط برابر می دانستم، تنها ۹ سال سابقه کاری در کمیسیون مستقل حقوق بشر دارم، سال‌های سال در باره حقوق بشر نوشته‌ام … و از بین تمام متقاضیان کسی بودم که طرحی نوشته شده برای آینده و بهبود حقوق بشر در کشور داشتم.»

موصوف خاطر نشان کرده است که اسمش در میان ۱۱۰ نفر موجود بود و تا جایی که معلومات دارد، نمره بلند نیز گرفته بود، اما از ليست نهایی ۸۱ نفره نامش حذف شده است.

وی مدعی شده است که در این ليست کسانی هم هستند که حتی الفبای حقوق بشر را نمی دانند.

Visits: 3

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر