زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

مرکز هواشناسی افغانستان پس از ٤٢ سال دوباره احیا شد

مرکز هواشناسی افغانستان پس از ٤٢ سال دوباره احیا شد

author avatar
11 Nov 2018 - 17:21
مرکز هواشناسی افغانستان پس از ٤٢ سال دوباره احیا شد
author avatar
11 Nov 2018 - 17:21

کابل (پژواک، ۲۰ عقرب ۹۷): ادارۀ هوانوردی ملکی می گوید که پس از ٤٢ سال مرکز هواشناسی افغانستان دوباره احیا شده و قادر به پیش گویی وضعیت آب و هوا در نقاط مختلف کشور می باشد و هشدارهای قبل از وقوع حوادث طبیعی را نیز ثبت می کند.

مرکز پیش بینی هواشناسی برای نخستین بار در سال ۱۳۵۵ در اداره هوانوردی ملکی ایجاد شد؛ اما طی چند دهه جنگ در کشور همه زیربناهای آن از بین رفت؛ اما حدود سه سال پیش دوباره کار روی مرکز نامبرده آغاز و امروز رسماً افتتاح و به بهره برداری سپرده شد.

این مرکز، با نصب استیشن های جدید همراه با تجهیزات آن در روی زمین و وصل شدن با اقمار مصنوعی فعال شده است و معلومات زنده از وضعیت آب و هوای نقاط مختلف کشور را در هر ۱۵ دقیقه به سیستم ارسال می کند.

محمود شاه حبیبی رییس اداره هوانوردی ملکی، امروز در مراسم افتتاح مرکز پیش بینی هواشناسی اداره هوانوردی ملکی در کابل گفت که این سیستم به هزینه ۴،۵ میلیون دالر امریکایی به کمک مالی بانک جهانی و اداره انکشافى بين المللى امريکا (USAID) ساخته شده است.

موصوف، با اشاره به این که مرکز پیش بینی هواشناسی از اهمیت فوق العاده موثر در بخش پیش بینی های وضعیت جوی و حوادث طبیعی کشور برخوردار است، خاطر نشان کرد که با افتتاح این مرکز، افغانستان قادر به پیش گویی وضعیت آب و هوا و آماده سازی هشدارهای قبل از وقوع حوادث طبیعی شده است.

حبیبی گفت که در بخش پیش بینی هواشناسی، شماری از کارمندان این اداره آموزش دیده و ظرفیت شان بالا رفته است و می توانند این مرکز را به شکل بهتر مدیریت کنند.

رییس اداره هوانوردی ملکی، با اشاره به اینکه در گذشته یک استراتژی منظم در بخش هواشناسی وجود نداشت و هر اداره از یک نرم افزار جداگانه استفاده می کرد، گفت: «با ایجاد این مرکز یک نوع هماهنگی میان ادارات مختلف به وجود می آید و آنان می توانند به اساس معلومات ما برنامه ریزی و آمادگی بگیرند.»

نصیر احمد درانی وزیر زراعت و آبیاری در این نشست، مرکز پیش بینی هواشناسی را با اهمیت خوانده گفت که در گذشته هر اداره برای ­پیش­برد برنامه های شان یک دستگاه داشتند؛ اما با ایجاد این مرکز مسئولیت هر اداره مشخص می شود و تداخل وظیفوی از بین می رود.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر