زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“طالبان اجازۀ تخریب بند سرحوض فارياب را به کسی نمی دهند”

“طالبان اجازۀ تخریب بند سرحوض فارياب را به کسی نمی دهند”

author avatar
12 Nov 2018 - 18:58
“طالبان اجازۀ تخریب بند سرحوض فارياب را به کسی نمی دهند”
author avatar
12 Nov 2018 - 18:58

ميمنه (پژواک، ٢١ عقرب ٩٧): یک مسئول ارشد طالبان در فاریاب ميگويد که طالبان، نه تنها بند سرحوض را تخریب نمی کنند؛ بلکه اگر دولت آنرا بازسازی کند، همکاری میکنند.

پس از آنکه قسمتی از بند آبگردان سرحوض در ولسوالی پشتونکوت، هفته پیش به دست مخالفین مسلح افتاد، برخی مسئولین محلی و رئیس شورای ولایتی فاریاب از احتمال تخریب بند سرحوض ابراز نگرانی کردند؛ اما مسئولین طالبان در تماس با پژواک می گویند که آنها نه تنها اجازه تخریب بند را به کسی نمی دهند؛ بلکه اگر دولت آنرا باز سازی کند، همکاری می کنند.

منطقه کوهستانی سرحوض متشکل از ۳۴ قریه در ۶۰ کیلومتری جنوب شهر میمنه واقع شده، در آنجا بند آبگردان موجود است که بیشتر از یکصد سال قدامت دارد و این منطقه زادگاه یکی از قوماندانان جهادی به نام غلام قادر رحمانی پدر محمد طاهر رحمانی رئیس شورای ولایتی فاریاب می باشد. در حال حاضر دو قریه در کنترول دولت قرار دارد که آنهم از سه سال بدینسو در محاصره می باشد.

محمد طاهر رحمانی رئیس شورای ولایتی فاریاب، سه روز پیش پس از آنکه قریه سنگ زرد و قسمتی از ساحه بند آبگردان سرحوض به دست طالبان سقوط کرد، به آژانس خبرى پژواک گفت که طالبان به دستور پاکستان میخواهند بند تاریخی سرحوض را منهدم بسازند.

عصر امروز ولی محمد رحمانی برادر رئیس شورای ولایتی که نیروهای خیزش مردمی را در سرحوض رهبری می کند، گفت که حدود ۲۵۰۰ طالب مسلح و مجهز با سلاح های دوربین دار سرحوض را محاصره کردند، راه بیرون رفت وجود ندارد و اگر حمایت هوایی صورت نگیرد، فاجعه انسانی رخ میدهد.

او افزود که طی ۲۴ ساعت گذشته به طالبان تلفات سنگین وارد شده، در حمله هوایی دیروز و درگیری شب گذشته ۸ طالب کشته و ۱۰ تن مجروح شدند؛ اما اگر دولت مرکزی توجه جدی نکند و حملات هوایی پیهم انجام ندهد، به نیروهای محاصره شده کوماندو و خیزش های مردمی فشار بیشتر وارد خواهد شد.

صبغت الله سیلاب معاون شورای ولایتی فاریاب، از تجمع و تحرکات طالبان در سرحوض ابراز نگرانی کرده، هشدار می دهد که اگر به اسرع وقت به داد مردم و نیروهای گیرمانده رسیده گی نشود، یکصد نیروی کوماندو و ده ها خیزش مردمی هلاک میشوند. 

عبدالکریم یورش مسئول مطبوعات پولیس فاریاب گفت که دو پایگاه طالبان در قریه سرحوض ولسوالی پشتونکوت، مورد حملات هوایی قرار گرفت، ۸ طالب به شمول قاری محمد الله مشهور به فدائی سرگروپ شان کشته شده و ۶ تن دیگر جراحت برداشتند.

اما یک مسئول ارشد طالبان در فاریاب در تماس به پژواک، حمله هوایی را تائید کرد؛ اما گفت که به افراد این گروه تلفات وارد نشده است.

وی در رابطه به تخریب بند آبگردان سرحوض گفت که آنها نه تنها بند را تخریب نمی کنند، بلکه به هیچ کسی اجازه چنین کار را نمیدهند؛ اگر دولت پلان و قصد بازسازی و بلند کردن ارتفاع بند را داشته باشد، بخاطر اینکه عام المنفعه است همکاری می کنند.

وی افزود که از یکسال بدینسو افراد غلام قادر رحمانی، آب را بالای شهر میمنه و ولسوالی پشتونکوت قید کرده بودند، آنها از حکومت در برابر جاری ساختن آب، باز کردن راه و شکستاندن محاصره سرحوض را داشتند؛ اما طالبان پس از تصرف بند، بنابه درخواست مردم سه کانال آب را جاری ساختند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر