زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ابدالی: موضوع سه معاونین رییس جمهور و ریاست اجرائيه را لویه جرگه قانون اساسی فیصله می کند

ابدالی: موضوع سه معاونین رییس جمهور و ریاست اجرائيه را لویه جرگه قانون اساسی فیصله می کند

author avatar
13 Nov 2018 - 20:05
ابدالی: موضوع سه معاونین رییس جمهور و ریاست اجرائيه را لویه جرگه قانون اساسی فیصله می کند
author avatar
13 Nov 2018 - 20:05

کابل (پژواک، ۲۲ عقرب ۹۷): شیدا محمد ابدالی سفیر اسبق افغانستان مقیم هند و نامزد احتمالی ریاست جمهوری می گوید که موضوع فيصله سه معاون برای ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه را لویه جرگه قانونی اساسی خواهد کرد.

نامبرده به تاریخ ۲۲ عقرب، طی مصاحبه اختصاصی به آژانس خبری پژواک گفت که پیرامون انتخابات آینده ریاست جمهوری با احزاب سیاسی، ایتلاف های سیاسی، نهادهای مدنی و سران قومی مشوره ها ادامه دارد.

ابدالی که از شش سال گذشته بدینسو منحیث سفیر کبیر افغانستان در هندوستان اجرای وظیفه می کرد، اذعان کرد که به اساس خواست مکرر مردم افغانستان، به طور اخص باشندگان کندهار، ماه گذشته از سمت اش استعفا داد و به کشور برگشت.

به قول موصوف، یک و نیم سال پیش مردم خواستار استعفا وی شدند، اما این کار برایش دشوار بود و انکار ورزید.

اما ابدالی علاوه کرد که اکنون مردم افغانستان، به طور ويژه اهالی کندهار و متنفذین مناطق دیگر بار دیگر خواهان استعفا وی شدند، در داخل کشور فعالیت های سیاسی و اجتماعی را برای تامین صلح و وحدت ملی آغاز نموده است.

او علاوه کرد که چند روز پیش سران قومی لوی کندهار، طی یک نشست ويژه از وی خواست تا برای انتخابات ریاست جمهور خود را نامزد کند.

ابدالی می گوید: ((این بار تقاضای آنها را پذیرفتم  و برای روند صلح و وحدت ملی که از چند سال بدینسو بطی شده بود، از وظیفه اش مستعفی شد، به کشور برگشتم و مشوره ها را آغاز کرده ام.))

به قول موصوف، در لوی کندهار و کابل برخی دیدارها را انجام داده ام، مشوره ها هنوز ادامه دارد و  بلاخره فیصله نهایی را خواهد نمود.

نامبرده در پاسخ به یک پرسش گفت که فیصله سه معاون برای ریاست جمهوری و ریاست اجرايې از سوی لویه جرگه قانونی اساسی صورت خواهد گرفت.

شیدا محمد ابدالی می گوید که در قانون اساسی برای رییس جمهور و رییس اجرایی صرف دو معاون مشخص شده، در صورتیکه تغییر وارد می شود، باید همه اتباع کشور در آن نظر دهند و دراین امر سهیم شوند که این موضوع از طریق لویه جرگه ممکن است.

به قول موصوف، مطابق قانون اساسی، انتخابات ریاست جمهوری برای رییس جمهور و دو معاون اش تدویر می شود، در صورتیکه برخی احزاب و ایتلاف ها، برای رییس جمهور و ریاست اجرائیه سه معاون را پیشنهاد نمایند، این مسئله باید بعد از روی کارشدن حکومت جدید، از طریق لویه جرگه قانون اساسی منظور شود.

ابدالی در جواب به یک سوال پیرامون  تاخیر در انتخابات ریاست جمهوری گفت، اگر این کار برای تامین صلح حقیقی صورت می گیرد، وی از آن حمایت می کند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر