زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“حکومت و سیاسیون متوجه باشند که افغانستان قربانی رقابت های روسیه و امریکا نشود”

“حکومت و سیاسیون متوجه باشند که افغانستان قربانی رقابت های روسیه و امریکا نشود”

author avatar
13 Nov 2018 - 14:54
“حکومت و سیاسیون متوجه باشند که افغانستان قربانی رقابت های روسیه و امریکا نشود”
author avatar
13 Nov 2018 - 14:54

کابل (پژواک، ٢٢عقرب ٩٧): برخى اعضاى مشرانوجرگه به دادن آگاهى به مردم از عملکرد زلمى خليلزاد در راستاى صلح افغانستان تاکيد دارند و نگران اند که تقابل روسيه و امريکا، افغانستان را به سوريه دوم مبدل نکند.

اين در حالى ست که زلمى خليلزاد نمايندۀ وزارت خارجۀ ايالات متحدۀ امريکا در امور صلح افغانستان، ماه گذشته سفرهاى به افغانستان، پاکستان، عربستان سعودی، امارات متحده عربى و قطر داشت.

او در اين سفرها، برعلاوۀ مقامات و برخى سياسيون افغانستان، در قطر با نماينده گان طالبان نيز گفتگو کرد.

او طى سفر دومش به برخى کشورهاى منطقه، در افغانستان با رهبران حکومت وحدت ملی، جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری، گلبدين حکمتيار امير حزب اسلامى، عطاء محمد نور و محمد اسماعیل خان اعضاى ارشد جمعيت اسلامى نيز ديدارهايى داشته است.

قرار است، خلیلزاد به سلسله تلاش های روند صلح افغانستان به پاکستان، امارات متحده عربى و قطر نيز بار ديگر سفر نماید.

اين در حالى است که جمعۀ گذشته، نشستى به اشتراک نماينده گان طالبان، هيئت شوراى عالى صلح افغانستان و نماينده گان ١٢ کشور منطقه و جهان به شمول امريکا در مسکو تدوير شد.

برخى سياسيون کشور و اعضاى شوراى ملى گفته اند که این نشست، برای اهداف روسيه و قدرت نمایی طالبان برگزار شده بود.

در نشست امروز مشرانو جرگه، روی سفر دوم زلمی خلیلزاد بحث شد.

نظر محمد فقیری نماینده مردم بغلان در این جرگه، با اشاره به سفر خلیلزاد به کابل، اظهار امیدواری کرد تا تلاش های او سبب تامین صلح و ختم جنگ در کشور شود.

اما او افزود: «صلح یک پروژه امریکا است و تا زمانی که امریکا نخواهد صلح در افغانستان تامین نخواهد شد، طالبان نوکران خارجی و استخبارات پاکستان اند و آنها مسلمان هم نیستند؛ چون به دعوت پوتین(رییس جمهور روسیه) لبیک گفتند و رفتند؛ اما در نشست هايى که برای تامین صلح افغانستان در عربستان سعودی و اندونیزیا برگزار شده بود، شرکت نکردند.»

زلمی زابلی نماینده مردم زابل در این جرگه، در مورد ديدارهاى خليل زاد با سياسيون در افغانستان گفت: «من نمی دانم که چرا خلیل زاد خانه به خانه می گردد، اگر در پشت پرده چیزی نیست چرا همه سیاسیون را در یک جا جمع نمی کند و حرف هايى که دارد نمی گوید؟»

جمعه الدین گیانوال نماینده عضو ديگر اين جرگه گفت که صلح افغانستان، به یک درامه تبدیل شده و باید حکومت و مردم افغانستان متوجه باشند تا رقابت های روسیه و امریکا در قضیه افغانستان، افغانستان را به سوریه دوم مبدل نسازد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر