زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

شرکت کنندگان يک نشست، کميسيون حقوق بشررابه انحصار و قوم گرايى متهم کردند

شرکت کنندگان يک نشست، کميسيون حقوق بشررابه انحصار و قوم گرايى متهم کردند

author avatar
14 Nov 2018 - 16:11
شرکت کنندگان يک نشست، کميسيون حقوق بشررابه انحصار و قوم گرايى متهم کردند
author avatar
14 Nov 2018 - 16:11

 کابل (پژواک، ٢٣ عقرب ٩٧): اشتراک کننده گان يک نشست، کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان را به انحصار و قوم گرايى متهم مى کنند و مى گويند که حدود ٧٠ درصد افراد شامل فهرست واجدين شرايط عضويت اين کميسيون، مربوط به يک قوم مى باشند.

آنها خواستار لغو کميته اى مى باشند که اين فهرست را تهيه نموده و بر لغو اين فهرست نيز تاکيد دارند.

طبق ماده هفتم قانون کمیسیون حقوق بشر، این کمیسیون مرکب از ٩ عضو به شمول مرد و زن برای مدت پنج سال از طرف رئیس جمهور تعیین می شون  و رئیس کمیسیون از میان اعضا از طرف رئیس جمهور تعيین می گردد.

عبدالرحمن هوتک يک تن از کميشنران کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان، امروز در يک نشست خبرى در کابل گفت که رييس جمهور کشور، حدود پنج ماه قبل به منظور تعيين اعضاى جديد اين کميسيون، فرمان ايجاد دو کميته کارى (کميته هفت نفرى متشکل از نهاد­هاى مدنى و کميته پنج نفرى متشکل از مقام هاى حکومت) را صادر کرد.

به اساس معلومات او، کميته هفت نفرى يادشده، از جمع ٣٩٠ تنى که براى احراز پست عضويت اين کميسيون درخواست نموده اند، ٨١ تن را واجد شرايط دانست و اين ٨١ تن را به کميته پنج نفرى يادشده معرفى کردند؛ تا اين کميته پنج نفرى از ميان ٨١ تن، ٩ تن را به عنوان اعضاى کميسيون برگزيند.  

اما او انتقاد نموده، گفت: «تا جايى که مه خبر دارم، از جمله ٨١ تن، ده تن پشتون، هفت تن تاجک، هفت تن ازبک و متباقى از قوم هزاره است. اين مسئله ما را نگران ساخته، در گذشته ديديم که اکثريت اعضاى کميسيون از يک قوم بودند و کميسيون مستقل حقوق بشر به يک کميسيون انحصارى مبدل شده است.»

وى خواهان لغو کميته هفت نفرى متشکل از نهادهاى جامعه مدنى و فهرست ٨١ نفرى شد و گفت نياز است که يک کميته ديگر از افراد اکادميک، نهاد­هاى مدنى و بى طرف تشکيل گردد و فهرست جديد واجدين شرايط که از تمام اقوام نمايندگى درست کند، تهيه شود. 

مولوى شهزاده شاهد عضو ولسى جرگه افغانستان نيز در اين نشست اشتراک داشت و گفت که ولسى جرگه نيز از انحصارى بودن کميسيون حقوق بشر نگران است و خواهان لغو کميتۀ يادشده هفت نفرى و فهرست تهيه شده ٨١ نفرى مى باشد.

به گفته او کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان، يک نهاد خيلى مهم جلوگيرى از نقض حقوق بشر مى باشد؛ اما در اين کميسيون تعصب وجود دارد و منحصر به يک قوم مى باشد.

 وى افزود که بايد اين کميسيون از تعصب و انحصار پاک شود.

فضل من الله ممتاز يک تن از فعالان مدنى در نشست خبرى امروز گفت: «من کميسيون مستقل حقوق بشر نمى گويم، بلکه کميسيون سيما سمر مى گويم، بيش از هشتاد درصد اعضاى کميسيون از افراد مرتبط به گروه سيما سمر از يک قوم اند.»

موصوف نيز خواهان لغو ليست و کميته يادشده شد و گفت که بايد کميسيون از انحصار و تعصب بيرون آورده شود.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر