زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

قيمت يک کيلو پياز درسرپل به سه افغانى کاهش يافته است

قيمت يک کيلو پياز درسرپل به سه افغانى کاهش يافته است

author avatar
16 Nov 2018 - 10:23
قيمت يک کيلو پياز درسرپل به سه افغانى کاهش يافته است
author avatar
16 Nov 2018 - 10:23

سرپل(پژواک،۲۵عقرب۹۷):دهاقين درسرپل مى گويند که به دليل بى توجهى دولت ونبود بازارمناسب، قيمت يک کيلو پيازدراين ولايت به سه افغانى کاهش يافته وزارعين را متضرر ساخته است.

آنها دولت را به عدم توجه به بازاريابى محصولات شان متهم مى کنند و مى گويند که به دليل نداشتن ذخيره هاى مخصوص نگهدارى پياز، هرزارع تا ٨٠ درصد سرمايه گذارى که بالاى زراعت داشته را ازدست داده است.

برپايۀ معلومات زارعين سرپل، سال گذشته در اين فصل يک کيلو گرام پياز از١٥تا٢٠ افغانى بود؛ اما امسال ٣تا ٤ افغانى فروش مى گردد.

محمد ابراهیم یک تن از دهقانان در ولایت سرپل که با گرفتن قرضه از بانک، پنج جريب زمين راپیازکشت کرده به پژواک گفت که نبودبازارمناسب وبی توجهی دولت سبب شده است تا محصولات کشاورزی خود را با نرخ نازل به بازار عرضه کند.

او می گوید که امسال نتوانسته ۸۰ در صد سرمایه اش را که در این فصل به مصرف رسانده بود، بدست بیاورد.

وی نبود سرد خانه برای نگهداری محصولات زراعتی کشاورزان را ازنگرانی اساسى دهاقين تلقى نموده وبه پژواک گفت که حکومت در این راستا سهل ‌انگاری می ‌کند.

علی رضا یک تن ديگراز دهاقين سرپل گفت:«امسال هیچ پیاز نرخ ندارد۳ لک افغانی مصرف کردم، سال قبل یک کيلو پیاز ۱۵ تا ۲۰ افغانی بود اما حالا به سه الی چهار افغانی کاهش یافته است.»

وی از حکومت خواست تا برعلاوه ايجاد ذخيره هاى مخصوص نگهدارى پياز، زمينه صادر کردن پیازبه بیرون از کشورفراهم گردد.

على رضا افزود:«امسال۱۵۰هزار افغانی رامصرف کشت پياز کردم اما حالا با این قیمت نمی توانم پنجاه هزارافغانی را بدست بیاورم.»

شمارى از زارعين و باغداران ديگر دراين ولايت نيز درصحبت با پژواک از حکومت خواسته اند که به رفع مشکل نبود بازار محصولات آنها توجه لازم گردد و سردخانه ها را براى نگهدارى محصولات زراعتى و باغى در اين ولايت ايجاد کند.

اسدالله شایق آمرامور زراعتی ریاست زراعت سرپل به آژانس خبرى پژواک گفت که بدلیل افزایش حاصلات پیاز، ۳۰ درصد در این ولایت بهای پیاز کاهش یافته است .

وی افزود:« قیمت فی کیلو پیاز در خود بازار محلی ما حدود ۵ تا ۶ افغانی است اما از دهاقين از۳ تا ۴ افغانی خریداری می شود و تدابیری را که روی دست داریم ساخت ۱۲ باب ذخیره گاه پیاز دراين ولايت مى باشد .»

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر