زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

پوليس به معترضان اجازۀ راهپيمايى و برافراشتن خيمه تحصن در مقابل ارگ را نداد

پوليس به معترضان اجازۀ راهپيمايى و برافراشتن خيمه تحصن در مقابل ارگ را نداد

author avatar
17 Nov 2018 - 16:29
پوليس به معترضان اجازۀ راهپيمايى و برافراشتن خيمه تحصن در مقابل ارگ را نداد
author avatar
17 Nov 2018 - 16:29

کابل (پژواک، ۲۶عقرب ۹۷): محصلان و استادان دارالمعلمین سید جمال الدین افغان که از ماه ها به اينسو خواستار ارتقاى اين نهاد به پوهنتون مى باشند، امروز قصد راهپيمايى و برافراشتن خيمه تحصن مقابل رياست جمهوری را داشتند؛ اما از سوى پوليس به آنها اجازه داده نشد.

حدود ۳۰۰ تن از محصلان و ۱۷۰ تن از استادان دارالمعلمین دولتی سیدجمال الدین افغان در کابل، از ماه ثور سال روان به این سو، در اعتراض به خودداری وزارت تحصیلات عالی از ارتقاى این نهاد به پوهنتون، دست به اعتصاب درسی زده اند.

قرار بود که این معترضان، امروز تحصن شان را شکسته و از دارالمعلمين سید جمال‌ الدین افغان تا ارگ ریاست جمهوری راهپیمایی وخيمۀ تحصن برپا کنند؛ اما نیروهای امنیتی اجازۀ این کار را برای ‌شان نداده و دروازه ها را به روی محصلان و استادان بستند و سر انجام با بیرون شدن از محوطه حصارشده، خود را تا مقابل وزارت تحصیلات عالی رساندند و بر خواسته های خویش تاکید کردند.

اقلیما الکوزی یکی از استادان معترض دارالمعلمین سید جمال الدین افغان، به پژواک گفت: «امروز صدها تن از استادان و محصلین این نهاد قصد داشتند که از دارالمعلمین تا ارگ راهپیمایی کنند و خیمه تحصن را در مقابل ارگ برپا کنند؛ اما از سوی مسئولین امنیتی اجازه داده نشد.»

وی افزود که طرح ارتقای سید جمال الدین افغان به پوهنتون، با درنظرداشت امکانات و ظرفیت این نهاد آموزشی به وزارت تحصیلات عالی و ریاست جمهوری ارایه شده؛ اما هفت ماه می شود که اداره امور و وزارت تحصیلات عالی، به بهانه های مختلف به طرح پاسخ نداده اند.

او گفت که سال گذشته، طرح ارتقای «دارالمعلمین سید جمال‌ الدین» به «پوهنتون تربیه‌ معلم سید جمال ‌الدین» را به شورای وزیران پیشنهاد کردند و آن طرح از سوی شورای وزیران پذیرفته شد؛ اما وزارت معارف آن را نپذیرفت.

دینارگل سهاند یکی دیگر از استادان معترض گفت که این نهاد، تمامی معیارها برای ارتقا را دارد و هیچ دلیلی وجود ندارد که مانع ارتقای آن شوند.

او گفت: «هفت ماه است که ما این جا اعتراض کردیم و هر بار حکومت و مسئولان، مانع اعتراض و راهیپمایی ما می شوند؛ اما این بار ما می خواهیم تا پیام خود را مستقیم به رییس جمهور برسانیم.»

وی افزود که دارالمعلین سید جمال‌ الدین، با تمام معیارهای وزارت تحصیلات عالی برابری می ‌کند و هیچ مانعی وجود ندارد که به پوهنتون ارتقا نکند.

به گفته موصوف، ۵۰ درصد استادان این نهاد اکادمیک، سند ماستری دارند که اوسط نمرات ‌شان هم بالاتر از ۷۵ درصد می باشد.

او افزود که ارتقای اين نهاد، ازضرورت هاى زمان و متناسب به تقاضاى محصلین مى باشد و اين نهاد، با داشتن استادان مجرب با تحصيلات عالی به درجه های ليسانس و ماستری، داشتن مکان مناسب و تمام ظرفيت ها، حق پوهنتون شدن را دارد.

از سویی هم شماری از محصلان می ‌گویند از آن جایی که ظرفیت آموزشی در حال رشد است، آنان هم می ‌خواهند که از این نهاد تحصیلی به درجه لیسانس فارغ شوند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر