زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

​  “مداخلۀ خارجيها و کارمندان کميسيون سبب تأخیر اعلام نتایج انتخابات شده است”

​ “مداخلۀ خارجيها و کارمندان کميسيون سبب تأخیر اعلام نتایج انتخابات شده است”

author avatar
18 Nov 2018 - 17:15
​  “مداخلۀ خارجيها و کارمندان کميسيون سبب تأخیر اعلام نتایج انتخابات شده است”
author avatar
18 Nov 2018 - 17:15

کابل (پژواک، ٢٧ عقرب ٩٧): برخی اعضای مشرانوجرگه می گویند که شماری از کارمندان دارالانشاى کمیسیون انتخابات و خارجی ها تلاش دارند با مداخله در امور انتخابات ولسى جرگه، نتايج اين انتخابات را تغيير دهند.

زلمی زابلی نماینده مردم زابل در مشرانوجرگه در نشست امروز این جرگه، با اشاره به تأخیر اعلام نتایج انتخابات ولسی گفت: «خارجی هایی که از یوناما آمده اند، در امور انتخابات مداخله می کنند و می خواهند نتایج را تغییر بدهند.»

وى افزود که به دلیل مداخله خارجی ها، تاکنون تقویم انتخابات ریاست جمهوری اعلام نشده و سرنوشت انتخابات ولسی جرگه غزنی و شوراهای ولسوالی مشخص نگرديده است.

زابلى گفت: «اگر واقعاً مداخله جریان دارد و کمیسیون های انتخاباتی توان جلوگیری مداخله را ندارد، لطف کنند با ملت شریک نمايند تا شورای ملی از کمیسیون ها حمایت کند و اعتماد مردم بر کمیسیون های انتخاباتی و پروسه انتخابات اعاده شود.»

فضل هادی مسلمیار رییس مشرانوجرگه، با تایید اظهارات زابلی گفت: «معلومات ما این است که مامورین دارالانشاى کمیسیون انتخابات و خارجی هایی که در کمیسیون مستقل انتخابات حضور دارند، بالای نتیجه حقیقی نه، بل بالای نتایجي که حقیقت ندارد، کار می کنند. تقاضای ما از کمیسیون این است تا به آرای مردم احترام بگذارند و ملت که بالای هر کسی باور کرده، در نتیجه انتخابات دست نزنند و نتیجه حقیقی را اعلام کنند.»

مسلم يار افزود که مهندسی شدن انتخابات، عواقب ناگوار در پی خواهد داشت و نتایجى که در آن مداخله صورت گیرد برای ملت قابل قبول نخواهد بود.

به گفتۀ مسلمیار، ملاحظات بر پروسه انتخابات و اعلام نتایج آن هنوز هم پا برجا است.

وی در خطاب به رهبران حکومت و کمیسیون های انتخابات گفت: «اگر شما بخواهید، اسناد را در اختیار شما قرار میدهم که خارجی ها در امور انتخابات مداخله می کنند و می خواهند در نتایج انتخابات تغییرات وارد کنند و کسانی  راکه مردم بالای آنها باور ندارند، برنده اعلام کنند.»

به گفته موصوف، رییس جمهور باید به اساس تعهدى که کرده و تاکنون ثابت هم ساخته که در امور انتخابات مداخله نمی کند و به دیگران نیز اجازه نمی دهد، به آن پابند باشد و اجازه ندهد که اعتماد مردم بر این پروسه ملی کاسته شود.

وی از رییس جمهور خواست تا جلو مداخله کارمندان کميسيون و خارجی هایی را که به نحوی از پروسه نظارت می کنند و در کمیسیون از سوی ادارات مختلف توظیف شده اند، را بگیرد تا اعتماد مردم بر این پروسه به دست آید.

مسلمیار گفت که نتایج ابتدایی انتخابات به دلیل مداخله خارجی ها و کارمندان دارالانشا، به تعویق افتاده است.

در همین حال، دفتر مطبوعاتی هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در پاسخ به اتهامات وارد شده بر کارمندان این اداره از سوی یک عضو مشرانوجرگه به پژواک گفت: «یوناما فقط مشوره های تخنیکی به کمیسیون های انتخاباتی داده است و میدهد، این مشوره ها کاملاً فنی، تخنیکی و بی طرفانه بوده است.»

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر