زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

غنی: ما درس های لازم و اساسی را از سیرت پیامبر خود فرا نگرفته ایم

غنی: ما درس های لازم و اساسی را از سیرت پیامبر خود فرا نگرفته ایم

author avatar
20 Nov 2018 - 14:20
غنی: ما درس های لازم و اساسی را از سیرت پیامبر خود فرا نگرفته ایم
author avatar
20 Nov 2018 - 14:20

کابل (پژواک، ۲۹ عقرب ۹۷): رئیس جمهور غنی علت ادامه جنگ در کشور را درس نگرفتن از سیرت نبی دانسته، می گوید که نحوۀ آموزش باید مورد بازنگری قرار داده شود.

رییس جمهور محمد اشرف غنی امروز در مراسمی که به مناسبت گرامی داشت از میلاد با سعادت پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) در ارگ ریاست جمهوری تدویر یافته بود، گفت که بعثت مبارک رسول الله زمانی صورت گرفت که جنگ، جهل، نفاق و بی رحمی زندگی مردم را تلخ ساخته بود و مردم از دست ظالمان و جاهلان تباه و برباد بودند.

او گفت: «در زمان رسول اکرم آتش نفاق و شقاق شعله ور بود، بی رحمی و خونریزی شرم نه، بل فخر پنداشته می شد و تاریکی جهالت همه جا پخش شده بود و خداوند ج در همان روزهای تاریک و سیاه پیغمبر خود را فرستاد که شمع محبت و رحمت را روشن ساخت و میان مردم پیام برادری را آورد.»

موصوف افزود که با بعثت حضرت رسول مقبول و به برکت تعالیم او، نه تنها دو قبیله اَوس و خزرج، بلکه عرب های شمال و جنوب و مردمان غرب و شرق شبه جزیره و در مراحل بعدی، عرب و عجم، سیاه و سفید، فقیر و غنی، در زیر یک چتر قرار گرفتند، چتر محبت و همدلی، یک­رنگی و برادری، صمیمیت و یک­پارچگی به وجود آمد.

رییس جمهور غنی علاوه کرد: «پیامبر بزرگوار ما ناگزیر گردید تا در روزهای سخت و دشوار دست به اسلحه ببرد و در برابر نیروهای مهاجم و سرکش با شهامت و صلابت بجنگد، اما همه ما می دانیم که جنگ و جدال هیچ گاه هدف نهایی او نبود و هیچ تمایلی به تداوم دشمنی و خصومت نداشت.»

موصوف خاطر نشان کرد که حضرت محمد ص در هر فرصت، چه در وقت صلح حُدیبیه چه در وقت فتح مکه، چه در سال موسوم به عامُ الوُفُود، همواره تلاش خود را معطوف به جلوگیری از خونریزی و حتی در مقابل سرسخت ترین دشمنانش از گذشت استفاده می کرد.

محمد اشرف غنی گفت که آنحضرت (ص) می دانست که رسالت بزرگ او که همانا گسترانیدن صلح و امنیت بر جامعه، تحقق فضایل اخلاق در میان مردم و شکوفایی علم و مدنیت در زندگی بود، با ادامه جنگ و خونریزی میسر نیست، بلکه با فراهم آوردن زندگی آرام و مسالمت آمیز برای همگان و از میان رفتن نزاع ها و خصومت ها امکان پذیر می شود.

به گفته رییس جمهور، این همان درسی بود که مسلمانان از پیامبر گرامی خود آموختند و با توجه به سیرت طیبه آنحضرت (ص) کوشش کردند که دین مبین اسلام، دین علم و مدنیت باشد و پیام اسلام پیام صلح و مسالمت است.

او گفت: «ما در اجتماع خود نسبت به هر وقت دیگر به این ضرورت داریم که سیرت نبی پیامبر محبوب خود متوجه شویم و برای زندگی بهتر و درست از سیرت مبارک آموخته و از آن استفاده کنیم.»

وی افزود که این وظیفۀ همه است تا برای نسل های آینده زندگی عاری از جنگ ونفرت را مساعد ساخته و نیاز است تا در مکاتب، مدارس و پوهنتون ها زمینه آموزش را برای جوانان مساعد سازند.

غنی گفت: «اگر امروز در کشور ما جنگ و نزاع تاهنوز جریان دارد و خشونت و ناامنی از مردم ما قربانی می گیرد و اگر زنان و کودکان این جامعه با انواع ترس ها و نگرانی ها روبه‌رو هستند، و اگر در برابر پیشرفت و ترقی جامعه ما هنوز موانع فراوانی وجود دارد، این همه نشانۀ آن است که ما درس های لازم و اساسی را از سیرت پیامبر خود فرا نگرفته ایم و تعهد خود را به تعالیم حیات‌بخش او بجا نکرده ایم.»

او در ادامه افزود: «ما باید نحوۀ آموزش خود را مورد بازنگری قرار دهیم. آموزشی که نتواند سبب فلاح جامعه شود و نتواند به خوشبختی مردم کمک کند و نتواند به تفرقه ها و دشمنی ها پایان بدهد و نتواند درهای امید، درهای تحرک، درهای فعالیت و درهای موفقیت را به روی جامعه بگشاید، آموزشی شکست خورده است، چنین آموزشی با سیرت نبوی و با میراث عظیم او همخوانی ندارد.»

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر