زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

کاهش سى درصدى قيمت تيل در بازارهاى جهانى اثرى بر قيمت آن در کابل نداشته است

کاهش سى درصدى قيمت تيل در بازارهاى جهانى اثرى بر قيمت آن در کابل نداشته است

author avatar
27 Nov 2018 - 15:56
کاهش سى درصدى قيمت تيل در بازارهاى جهانى اثرى بر قيمت آن در کابل نداشته است
author avatar
27 Nov 2018 - 15:56

کابل (پژواک، ٦ قوس ٩٧): قیمت تیل در بيش از يک و نيم ماه اخير در بازارهاى جهانى، حدود ٣٠ درصد کاهش داشته؛ اما در کابل به پول افغانى در حالى تغييرى نکرده است که ارزش پول افغانى در برابر دالر نيز تغيير چندانى نداشته است.

اين درحالى است که اتاق­هاى تجارت و صنايع افغانستان، بلند رفتن ارزش دالر در برابر افغانى، افزايش تقاضا با سرد شدن هوا به مواد سوخت و وضع شدن تعزيرات بالاى ايران که کاهش واردات مواد نفتى از آن کشور به افغانستان در پى داشته، از عواملى مى داند که مانع کاهش قيمت تيل در کابل شده است.

به اساس معلومات صفحۀ انترنتى «DALY FX» قیمت یک بيرل تيم خام از اوايل ماه اکتوبر امسال تا امروز (٢٧ نوامبر) به گونۀ ميانگين در بازارهاى تيل در امريکا و بريتانيا با کاهش حدود سى درصدى از ٧٩ عشاريه دو دالر، به ٥٥ عشاريه ٧٥ دالر کاهش يافته است.

اما گزارش هاى هفته وار آژانس خبرى پژواک نشان مى دهد که در اين مدت قيمت تيل در کابل تغيير چندانى نداشته است.

شفيق الله عطايى معاون پاليسى و پلان اتاق­هاى تجارت و صنايع افغانستان، به آژانس خبرى پژواک گفت که افزايش تقاضا با سرد شدن هوا و بلندرفتن ارزش دالر در برابر افغانى و وضع شدن تعزيرات بالاى ايران، از عواملى است که قيمت تيل با کاهش آن در بازارهاى جهانى، در کابل پايين نيامده است.

او بدون ارايه آمار افزود: «قبل از تعزيرات بالاى ايران، از اين کشور از طريق بندر اسلام قلعه به پيمانۀ وسيع مواد نفتى وارد کشور مى شد؛ اما با وضع شدن تعزيرات واردات از اين کشور کمتر شده است.»

اما موصوف افزود که اتاق­هاى تجارت و صنايع تلاش دارد با تجار وارد کننده مواد نفتى و اتحاديۀ وارد کنندگان مواد نفتى، نشستى داشته باشد تا بتوانند از راه هاى مناسب واردات را بيشتر کنند.

انجنير جاهد جوهرى معاون اداره تنظيم و کنترول مواد نفتى افغانستان، گفت که پايين آمدن ارزش افغانى در برابر دالر، از عمده ترين عامل عدم کاهش قيمت تيل در کشور شده است.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر