زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

دختری در دایکندی به نکاح اجباری یک قوماندان طالب تن نداده و به خانۀ امن پناه برده است

دختری در دایکندی به نکاح اجباری یک قوماندان طالب تن نداده و به خانۀ امن پناه برده است

author avatar
28 Nov 2018 - 16:05
دختری در دایکندی به نکاح اجباری یک قوماندان طالب تن نداده و به خانۀ امن پناه برده است
author avatar
28 Nov 2018 - 16:05

نیلی(پژواک، ٧ قوس ٩٧): ریاست امور زنان دایکندی می ‌گوید که یک دختر ١٧ ساله، زمانی از منزل فرار و به خانۀ امن در نیلی مرکز ولایت دایکندی پناه آورده است که بزرگان فامیلش، قصد نکاحِ او را با یکی از قوماندانان طالبان داشتند.

بر پایۀ معلومات مسئولان ریاست امور زنان دایکندی، این دختر که چهار روز قبل از منطقه تَمَزان ولسوالی پاتو فرار نموده و در حال حاضر، در خانه امن به سر می برد، خانواده اش تقاضای بردنش را کرده اند.

ذکیه رضایی رئیس امور زنان دایکندی گفت: «تا به حال چندین بار خانواده‌ اش برای بردن این دختر به این ریاست مراجعه کرده اند؛ اما تا زمانی‌ که خود دختر تصمیم نگیرد، ما نمی توانیم او را به خانواده اش تسلیم نماییم.»

موصوف افزود که در این موضوع، مطابق طرزالعمل مراکز حمایوی عمل خواهد شد و این دختر، تحت هیچ فشار سیاسی و بدون رضایتش به خانواده اش تسلیم داده نخواهد شد.

با این حال، شماری از فعالان حقوق زن تاکید می ورزند که برای حفاظت از جان این دختر، باید توجه جدی شود و به کسی اجازه داده نشود تا او را به زور از خانۀ امن بیرون و قربانی عرف و عنعنات ناپسند گرداند.

نجیبه سجادی فعال حقوق زن در دایکندی گفت: «معمولاَ علت فرار از منزل، ازدواج های اجباری و زیر سن می باشد و مسئولان، باید تحقیق جدی در رابطه به علت فرار او انجام دهند.»

لیلا حسینی دیگر فعال حقوق زن گفت: «در چنین وضعی، نباید این دختر خانم به خانواده اش تحویل داده شود؛ چون این نگرانی وجود دارد که در صورت تحویل وی به خانواده اش، احتمال کشتن او می ‌رود.»

آژانس خبری پژواک، خواست تا دیدگاه این دختر خانم را در گزارش داشته باشد؛ اما اجازۀ صحبت پیدا نکرد.

در ولسوالی پاتوى دایکندی که اکثراً مردم پیرو رسوم و عنعنات میراثی اند، برای دختران کمتر حق انتخاب داده، خود در مورد آیندۀ شان تصمیم می گیرند.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر