زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“رييس جمهور ‎بايد در ترکيب هيئت ١٢ نفرى صلح تجديد نظر نمايد”

“رييس جمهور ‎بايد در ترکيب هيئت ١٢ نفرى صلح تجديد نظر نمايد”

author avatar
1 Dec 2018 - 13:56
“رييس جمهور ‎بايد در ترکيب هيئت ١٢ نفرى صلح تجديد نظر نمايد”
author avatar
1 Dec 2018 - 13:56

کابل (پژواک، ١٠ قوس ٩٧): برخى اعضاى ولسى جرگه، ضمن تاکيد بر تلاش هاى صلح، هيئت ١٢ نفرى صلح را ناکارا خوانده مى گويند که حکومت بايد در اين مورد تجديد نظر کند.

 محمد اشرف غنى رييس جمهور افغانستان، هفتۀ گذشته عبدالسلام رحیمی رییس دفترش را در راس یک هیئت ١٢ نفرى قرار داده؛ تا گفتگوهای صلح را با طالبان مسلح پیش ببرد.

این هیئت ۱۲نفری؛ شامل عبدالسلام رحیمی رییس دفتر رییس جمهور محمد اشرف غنی، محمد میرویس بلخی سرپرست وزارت معارف، حسینه صافی سرپرست وزیر اطلاعات و فرهنگ، عبدالتواب بالاکرزی معین وزارت تحصیلات عالی، داکتر عالمه معین وزارت مهاجرین و عودت کنندگان، جنرال عبادالله عباد معاون ریاست عمومی امنیت ملی، شاه گل رضایی عضو ولسی جرگه، عطاالله لودین عضو شورای علما، شمیم خان کتوازی والی پکتیا، عبدالله عطایی عضو ستره محکمه، توریالی غیاثی رئیس امور فرهنگی وزارت امور خارجه و عبدالحکیم منیب معین وزارت حج و اوقاف می باشد.

در نشست امروز ولسی جرگه، روی گفتگوهای صلح و ایجاد هیئت ۱۲نفری بحث شد.

نفیسه عظیمی نماینده مردم غزنی در ولسی جرگه، در اشاره به ترکیب هیئت يادشده برای گفتگوهای صلح گفت که این هیئت، توانایی پیش بردن گفتگوهای صلح را ندارد و باید رییس جمهور در مورد تجدید نظر نماید.

جعفر مهدوی نماینده مردم کابل در ولسی جرگه گفت: «۹۰ درصد اعضای هيئت، فاقد تجربه و پایگاه اجتماعی اند، اگر حکومت اراده برای صلح دارد، باید این پروسه را جدی بگیرد و کسانی را در ترکیب هیئت بگمارد که بتوانند این پروسه را موفق نمایند.»

او افزود که عملکردهای حکومت در این راستا نشان می دهد که حکومت، اراده براى صلح ندارد و می خواهد به خاطر بقای خود، این پروسه پنج سال طول بکشد.

به گفته مهدوی؛ به درازا کشیدن پروسه صلح، سبب تلفات بیشتر افغان ها می شود و باید دو طرف تامین صلح را در اولویت قرار دهند.

وی گفت که در حال حاضر، روزانه از ٢٥٠ الی ٤٠٠ افغان کشته می شود، که بايد جلو آن گرفته شود.

غلام سخی مشوانی نماینده مردم کنر در این جرگه، بدون اینکه از رهبران حکومت نام ببرد، آنها را دیوانۀ قدرت خواند و گفت: «تا زمانی که آتش بس به میان نیاید، پروسه صلح به جایی نخواهد رسید، آتش بس میان طرف های درگیر، نشاندهنده ارادۀ هر دو طرف است و تا زمانی که آتش بس نشود، جهانیان نمی دانند که مردم و مخالفین صلح می خواهند.»

امیرخان یار نایب دوم ولسی جرگه که ریاست نشست امروز این جرگه را برعهده داشت، صلح را ضرورت افغانستان خواند و از تمام مردم افغانستان خواست که متحد باشند؛ زیرا به گفته او، صلح زمانى مى آيد که تمام مردم افغانستان متحد شوند.

وی از رهبران حکومت خواست تا صلح را در اولویت قرار دهند؛ زیرا مردم از جنگ خسته شده اند و دیگر توان از دست دادن فرزندان شان را ندارند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر