زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ماه گذشته در افغانستان حدود ۲۰۰۰ تن کشته و مجروح شده اند

ماه گذشته در افغانستان حدود ۲۰۰۰ تن کشته و مجروح شده اند

author avatar
2 Dec 2018 - 09:58
ماه گذشته در افغانستان حدود ۲۰۰۰ تن کشته و مجروح شده اند
author avatar
2 Dec 2018 - 09:58

کابل (پژواک، ۱١ قوس ۹۷): در برج نومبر نسبت به اکتوبر، میزان حملات ۶۲ درصد کاهش یافته است، که با تنزیل ۱۱ درصد تلفات و جراحات، ۱۹۸۲ تن کشته و مجروح شده اند.

بر بنیاد ارقام به دست آمده، در برج اکتوبر طور میانگین درهر حمله شش تن، ولی در برج گذشته درهر حمله ۱۴ تن کشته و مجروح شده اند.

 نظر به گزارش های روزمره آژانس خبری پژواک، در مناطق مختلف کشور در برج گذشته (نومبر) ۱۴۴ ولی در برج پیش آن (اکتوبر)، ۳۷۹ حمله جداگانه صورت گرفته است.

گزارشات پژواک که به اساس اظهارات منابع مختلف تهیه شده، حاکیست که در برج گذشته، از۳۴ ولایت کشور، در ۲۸ ولایت، ۱۲۶۲ تن کشته شده و ۷۲۰ تن دیگر زخم برداشته اند.

معلومات به دست آمده نشان می دهد که ماه گذشته، از هر بیست تن ۱۲ تن در جنگ های رویا روی، سه تن در حملات انتحاری، دو تن در حملات هوایی و متباقی در قتل های هدفی، انفجارات و سقوط هلیکوپتر کشته و زخمی شده اند.

حملات یادشده برج نومبر؛ ۱۹ حمله درغزنی، ۱۳ درفاریاب، ۱۲ درکابل و متباقی در ۲۵ ولایت کشور انجام شده است.

در نومبر از ولایت های بامیان، دایکندی، پنجشیر، نورستان، سرپل و زابل، گزارش حملات به دست نیامده است.

تلفات و جراحات

گزارشات پژواک نشان می دهد که طی حملات برج گذشته، ۱۲۶۲ تن کشته شده و ۷۲۰ تن دیگر مجروح گرديده اند.

درمیان کشته شدگان و مجروحین، مخالفین مسلح، نیروهای دولتی و افراد ملکی شامل اند؛ اما پژواک از این جهت ارقام ويژه را پخش کرده نمی تواند که منابع مختلف درمورد اظهارات ضد و نقیض ابراز نموده اند، که تفکیک همه آنها ناممکن است.

از اثر خونین ترین حملات، میزان تلفات و جراحات در کابل بلندتر از ولايات ديگر بوده است.

به تاریخ ۲۹ عقرب سال روان، در پی حمله انتحاری برمراسم تجلیل میلادالنبی (ص) واقع هوتل اورانوس در کابل، ۵۵ تن کشته و ۹۴ تن دیگر زخمی شدند.

در برج گذشته، هیچ روز بدون حمله نبوده، که طی آن تلفات و جراحات وارد نشده باشد؛ اما بیشتر تلفات و جراحات به تاریخ ۲۷ و ۲۹ وارد شده است؛ به تاریخ ۲۹ عقرب در سراسر کشور، به ۱۸۲ تن و به تاریخ ۲۷ همین برج، به ۱۵۱ تن تلفات و جراحات وارد گرديده است.

در برج اکتوبر سال جاری، به ترتیب بیشترین تلفات و جراحات درفاریاب، کندهار، ننگرهار، کندز، جوزجان، میدان وردک، پکتیکا، فراه، هلمند و سمنگان وارد شده است.

کارشناسان می گویند که نظر به تکتیک جنگ، میزان تلفات گاه در یک منطقه و گاه در منطقه دیگر بلند می باشد.

به قول آنان، میزان تلفات و جراحات در جنگ های جبهه یی و مناطق مزدحم، بیشتر می باشد.

از حدود ۱۷ سال گذشته بدینسو، مخالفین مسلح با نیروهای دولتی و نیروهای خارجی درگیر جنگ اند.

تجارب سال های گذشته در افغانستان نشان می دهد که هر سال با گرم شدن هوا، گراف تلفات و جراحات بلند می رود؛ اما با سردی هوا کاهش می یابد.

به اساس گزارشات ماهوار آژانس خبری پژواک، سال پار هم نسبت به زمستان و خزان در فصل بهار و تابستان، جنگ ها شدت گرفت، که میزان تلفات و جراحات هم نسبت به فصول دیگر درآن بلند می باشد.

 با وصف اینکه در برج نومبرسال جاری، در رقم کشته شدگان و مجروحین ۱۱ درصد کاهش رونما شده؛ اما در کُل امسال نسبت به سال پار خونین تراست.

در ۱۱ ماه اول سال گذشته، بیش از ۲۳۰۰۰ تن؛ اما در ۱۱ برج اول امسال، بیش از ۲۵ هزار تن کشته و زخمی شده اند.

این درحالیست که سال پار در سراسر کشور،  ۲۵ هزار تن کشته و مجروح شده بودند.

صلح کنید و از جنگ دست بکشید!

صدیق احمد روحانی باشنده میدان شهر ولایت میدان وردک گفت که چندی پیش، کاکای جوانش درحالی میان درگیری نیروهای دولتی و طالبان مسلح با ضرب گلوله کشته شد که در زمین زراعتی اش کار می کرد.

موصوف افزود: “کاکای شهیدم متعلم صنف دوازدهم بود. همیشه می گفت زمانیکه از مکتب فارغ شود، طب را انتخاب خواهد کرد و زخم های مردم رنجدیده را معالجه خواهد نمود؛ اما برای ابد از نزد ما مجروح رفت.”

روحانی از طرف های درگیر جنگ خواست تا از جنگ منصرف شده و آشتی کنند؛ زیرا در هر دو طرف جنگ افغان ها کشته می شوند.

حاجی غلام ۵۱ ساله باشنده شهر فراه که چندی پیش پسر کاکایش دراثر انفجار ماین کشته شده، گفت: “درافغانستان میان دو برادر جنگ ادامه دارد؛ از هر دو جناح می خواهم تا جنگ را متوقف کرده صلح نمایند تا کشتار افغان ها پایان یابد.”

Visits: 1

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر