زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

اکثريت افغانها: کشور به سوى غلط روان است اما صلح با طالبان امکان پذير است

اکثريت افغانها: کشور به سوى غلط روان است اما صلح با طالبان امکان پذير است

author avatar
4 Dec 2018 - 16:04
اکثريت افغانها: کشور به سوى غلط روان است اما صلح با طالبان امکان پذير است
author avatar
4 Dec 2018 - 16:04

کابل (پژواک،١٣ قوس ۹۷): به اساس یافته های يک سروی، ٦١ درصد افغان ­ها باور دارند که کشور شان در مسير غلط در حرکت است؛ و ٥٣ درصد به اين باوراند که مصالحه با طالبان مسلح امکان پذيراست.

اين سروى «بنیاد آسیا»، در ماه سرطان سال روان از طريق مصاحبه­ هاى رويا روى با ۱۵ هزار تن بالاتر از ١٨ سال که پنجاه در صد آنها را زنان تشکيل مى دهند، در ۳۴ ولایت کشور انجام شده است.

از مصاحبه شونده ها در مورد امنيت، انتخابات، حکومتدارى، خدمات اساسى، اقتصاد، فساد ادارى، مصالحه با طالبان مسلح و مسايل جوانان پرسيده شده است.

عبدالله احمدزى رييس بنياد آسيا در افغانستان، امروز حين اعلام نتايج اين سروى در کابل گفت که اين سروى، ترکيبى از اميد و ترس افغان­ها را از آينده شان نشان مى دهد.

وى افزود: «شواهد تجربى در سال ٢٠١٨ افزايش فزاينده اعتماد افغان­ها را به دموکراسى، انتخابات، نهاد­هاى دولتى وخدمات نشان مى دهد، افغان­ها حتى با وجود مواجه با پيشرفت­هاى اغلبا غير قابل مشاهده، مشتاق آينده اى بهتر مى باشند.»

نتايج سروى، بيانگر آن است که نزديک به ٣٢ درصد پاسخ دهنده­ گان گفته اند که کشور به سمت درست درحرکت است، ٦١ در صد ديگر گفته اند که کشور به سمت غلط در حرکت است؛ اما متباقى گفته اند که در مورد چيزى نمى دانند.

منبع نوشته است که بهبود در وضعيت امنيتى، بيشتر شدن بازسازى، بهبود در حکومتدارى، بهبود در حقوق زنان و بهبود وضعيت اقتصادى، از دلايل خوشبينى ٣٢ درصد مصاحبه شونده­ها مى باشد.

در سروى آمده است که ٦١ درصد مصاحبه شونده ها، ناامنى­ها، بدتر شدن وضعيت اقتصادى، بيکارى، مشکلات در حکومتدارى، فساد ادارى و مسايل ديگر را از دلايل عدم خوشبينى نسبت به آينده کشور شان خوانده اند.

نتايج سروى نشان مى دهد که بيش از ٥٣ درصد پاسخ دهنده­ها به اين باوراند که ميان حکومت و طالبان مسلح، مصالحه امکان دارد. منبع نوشته است که از اين ميان، ٦٥ درصد را مردان و متباقى را زنان تشکيل مى دهد.

در سروى آمده است که زندگى زنان افغان، بعد از اخراج طالبان به طور شايانى بهبود يافته است؛ اما هنوز هم با چالش هايى مواجه اند.

منبع نوشته است که ٧٠ درصد مصاحبه شونده ها، موافق اند که بايد به زنان اجازه کار در خارج از منزل داده شود و ٨٤ درصد مى گويند که بايد زنان مانند مردان داراى فرصت تحصيلى يک سان باشند.

همچنان در سروى آمده است که ٦٥ درصد پاسخ دهندگان از دموکراسى درکشور رضايت دارند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر