زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

دومین نشست کارشناسان کشورهای عضو موافقت‌نامه راه لاجورد برگزار شد

دومین نشست کارشناسان کشورهای عضو موافقت‌نامه راه لاجورد برگزار شد

author avatar
6 Dec 2018 - 15:50
دومین نشست کارشناسان کشورهای عضو موافقت‌نامه راه لاجورد برگزار شد
author avatar
6 Dec 2018 - 15:50

شهر هرات (پژواک، ١٥ قوس ٩٧): دومین نشست کارشناسان کشورهای عضو موافقت‌نامه راه لاجورد در ولايت هرات برگزار شد.

دراین نشست دو روزه، شماری از کارشناسان کشورهای افغانستان، ترکمنستان، آزربایجان، ترکیه و گرجستان شرکت دارند.

حسن سروش رییس همکارى های اقتصادی وزارت خارجه گفت که در این نشست دو روزه تلاش میشود تا متن "پروتکل" ترانسپورت ریل مسیر لاجورد نهایی گردد.

موصوف افزود، افزون براین، در دومین نشست راه لاجورد تلاش می گردد تا عملاً از راه لاجورد استفاده صورت گیرد.

وی تاکید دارد که به این منظور قرار است یک محمولۀ آزمایشی کالا تجارتى از مسیر راه لاجورد به کشورهای عضور انتقال شود تا عملاً چالش ها و فرصت های همکاری میان کشورهای عضو موافقتنامه راه لاجورد مشخص گردد.

وی بیان داشت: "امروز شاهد دومین نشست هستیم که به هدف تسریع روند اجرای موافقت نامه راه لاجورد برگزار مى شود، و محورهای تمرکز ما در نشست امروز پروتکل ترانسپورت ریلیست که تلاش میکنیم که در بحث های امروز و فردا متن این پروتکل را نهایی بسازیم."

رییس همکارى های اقتصادی وزارت خارجه گفت که براساس ارزیابی های اولیه، ساخت زیربناهای مسیر راه لاجورد حدود دو میلیار دالر هزینه دربر دارد.

امام محمد وریماچ معین وزارت ترانسپورت نیز گفت، حکومت در تلاش است که راه لاجورد را یک مسیر رقابت ترانسپورتی تبدیل کند و بدیلی برای راه های ترانزیتی دیگر در افغانستان باشد.

وی تاکید که قرار است هفته آینده یک محموله ده کانتینر کالاهای تجارتى از بندر تورغندی شهرهرات از مسیر راه لاجورد به کشورهای عضو لاجورد انتقال می یابد.

او بیان داشت: "تلاش های اخیر حکومت افغانستان در ایجاد راه های متعدد و بدیل است که در صورت بروز مشکل در یک یا دو مسیر، راه های بدیلی داشته باشیم."

در همین حال، محمد آصف رحیمی  والى هرات با ابراز خرسندی از تلاش ها برای آغاز فعالیت راه لاجورد می گوید که با آغاز فعالیت ازاین جاده، افغانستان از طریق هرات به کشورهای منطقه وصل خواهد شد.

همزمان اتاق تجارت و صنایع هرات می گوید که سکتور خصوصی در این ولایت تمام آماه گی های لازم برای انتقال محموله های ترانزیتی از مسیرراه لاجورد را دارد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر