زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

عدم توجه به حقوق زنان در محیط خانواده باعث افزایش خشونت می شود

عدم توجه به حقوق زنان در محیط خانواده باعث افزایش خشونت می شود

author avatar
11 Dec 2018 - 15:30
عدم توجه به حقوق زنان در محیط خانواده باعث افزایش خشونت می شود
author avatar
11 Dec 2018 - 15:30

شبرغان(پژواک، ۲۰ قوس ۹۷): رییس ارشاد، حج و اوقاف جوزجان می گوید که عدم رعایت حقوق دختران در محیط خانواده، بد دادن و خشونت زن علیه زن در اجتماع، باعث می شود تا عده یی از زنان مورد خشونت فزیکی و لفظی قرار گیرند.

مولوی عبدالرحیم اسلامیار رییس ارشاد، حج و اوقاف ولایت جوزجان، این مطلب را امروز در مراسم پایان کمپاین ۱۶ روزه محو خشونت علیه زنان در جوزجان ابراز نمود.

موصوف افزود: «اکثر فامیل ها به دختران شان حق نمی دهند تا آن ها در مورد موقف خود در محیط خانواده ابراز نظر کنند و پیرامون تعیین سرنوشت خود تصمیم اتخاذ کنند.»

وی علاوه نمود که تصمیم گیری در مورد آینده آن ها در زنده گی باعث می شود، تا آن ها در مورد موقف اجتماعی خود بی باور شوند و این مسئله، رفته رفته زمینه را برای بروز خشونت در خانواده ها مساعد می سازد.

او خاطر نشان کرد که از پدیدۀ بد دادن گرفته تا ازدواج های اجباری،  مسایلی اند که زنده گی دختران را در اجتماع به چالش می کشد و این مسایل با شریعت غرای محمدی در تضاد است.

اسلامیار ضمن اشاره به گرفتن طویانه های بلند در بین خانواده ها گفت: «این مسئله نیز در دور شدن پسران از خانواده های شان نقش کلیدی دارد و عرصه را برای زنده گی نوعروسان تنگ می سازد.»

موصوف جلوگیری از پدیده خشونت در برابر زنان را مستلزم کار همگانی بیان کرده، از مجامع حقوقی و نهادهای مدنی خواست تا در این راستا طور مشترک با صنف روحانیون تدابیری را روی دست گرفته، عملی کنند.

با این حال انجیلا داور یک تن از استادان پوهنتون جوزجان گفت: «خشونت به عناوین مختلف در اجتماع امروزی بین مردم وجود دارد که نخستین خشونت از محیط خانواده ها آغاز می گردد؛ چون برخورد تبعیض آمیز خانواده ها در مورد دختران، آغاز مراحلی است که در محیط فامیل به ذهن دختران تزریق می شود.»

او علاوه کرد، در جامعه معمول است که بهترین غذا، پوشاک و امکانات معیشتی به پسران داده می شود و دختران در قدم دوم قرار دارند و این مسایل، با شخصیت اجتماعی دختران یکجا رشد می کند و به ذهنیت آن ها در مورد موقف اجتماعی شان لطمه وارد می کند.

نجیبه قریشی رییس امور زنان جوزجان گفت که پدیده خشونت، به مقایسه ده ماه سال گذشته، در سال روان کاهش یافته است.

او افزود: «ما در جریان سال گذشته، تا آخر ماه قوس ۱۹۸ مورد خشونت در برابر زنان را در اداره خود ثبت نموده بودیم که در سال روان، این رقم به ۱۴۷ مورد کاهش یافته؛ تلاش های ما در این راستا جریان دارد؛ تا با راه اندازی برنامه های مختلف از پدیده خشونت در برابر زنان جلوگیری نماییم.»

حمیرا قاضی زاده مسئول دفتر زنان برای زنان گفت که دلیل پایین آمدن گراف خشونت در برابر زنان، این است که مردم آهسته آهسته از رعایت مسایل حقوقی در محیط خانواده و اجتماع آگاه می شوند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر