زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

راه لاجورد، فردا با حضور رییس جمهور در هرات افتتاح مى شود

راه لاجورد، فردا با حضور رییس جمهور در هرات افتتاح مى شود

author avatar
12 Dec 2018 - 17:28
راه لاجورد، فردا با حضور رییس جمهور در هرات افتتاح مى شود
author avatar
12 Dec 2018 - 17:28

کابل، هرات (پژواک، ٢١ قوس ٩٧): راه تجارى و ترانزيتى لاجورد، فردا با حضور رییس جمهور در ولايت هرات گشایش می یابد.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری که امروز در یک کنفرانس خبری مشترک در مرکز اطلاعات ورسانه های حکومت، در باره چگونگی افتتاح راه لاجورد جزئیات می داد، گفت این راه کمک می کند که محموله های تجارتی افغانستان، از دو بندر تورغندی و آقینه، با گذشتن از مسیر های ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه، به آبهای آزاد اروپا برسد.

وى افزود که با استفاده از راه لاجورد، هزینه های تجارتی و ترانزیتی کاهش خواهد یافت، بازارهای بیشتری برای محصولات تاجران فراهم خواهد شد، عواید ترانزیتی افزایش یافته و تعداد شرکا در بخش تجارت و ترانزیت بیشتر خواهد شد.

او با تأکید برآنکه راه لاجورد، سبب گره خوردن منافع کشورهای منطقه در بعد اقتصادی خواهد شد؛ ابراز امیدواری کرد که رویکرد کشورهای منطقه نیز به افغانستان رویکرد اقتصادی باشد.

در همین حال، اجمل عبدالرحیمزی معین وزارت مالیه گفت محموله های تجارتی که فردا به وسیله ۹ موتر باربری از طریق راه لاجورد و با استفاده ازسیستم TIR به ترکیه انتقال می یابد، شامل تار پنبه، کشمش، تخم تربوز و کنجد می باشد.

امام محمد وریماچ معین وزارت ترانسپورت گفت که قرار است شرکت های خصوصی دارای لیسانس تیر، فعالیت های خود را در مسیر راه لاجورد رسمی بسازند؛ تا نماینده گی از سکتور خصوصی افغانستان داشته باشند.

اتاق تجارت و صنایع افغانستان، از انتقال اولین محموله صادرات افغانستان از طریق راه لاجورد، استقبال کرد.

عتیق الله نصرت رییس هیئت عامل اتاق تجارت و صنایع، نقش راه لاجورد را در افزایش تجارت و انتقال اموال صادراتی افغانستان، با اهمیت دانست و گفت که اموال تاجران، از این مسیر در زمان کمتر و با هزینه کم انتقال می یابد.

وى افزود که راه لاجورد، می تواند زمینه دسترسی افغانستان به بازار های بیشتر و گسترده تر در این مسیر و همچنین فراتر از آن در اروپا و حوزه مدیترانه را فراهم نماید. این دهلیز ترانزیتی، به تولید کنندگان داخلی کمک می کند تا بازارهای مناسب تر بیشتر و جدید تری را در کشورهای شامل موافقتنامه و کشورهای خارج این مسیر، پیدا کنند.

موافقتنامه راه لاجورد، میان وزیران امور خارجه افغانستان، ترکمنستان، گرجستان، معین وزارت امور خارجه ترکیه و معاون اول شرکت سهامی خطوط آهن آذربایجان، در حاشیه هفتمین کنفرانس همکاری های اقتصادی منطقه ای راجع به افغانستانRECCA ، در ۲۴ عقرب ۱۳۹۶ امضاء شده است.

از سوى ديگر، جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات گفت که تمام آمادگی بخاطر پذیرایی از مقام های بلندرتبه کشورهای ذیدخل گرفته شده و قرار است که بیش از یک هزار تن از شهروندان کشور، بزرگان و متنفذین قومی، در مراسم گشایش راه لاجورد در تالار مولانا جلال الدين بلخى شرکت کنند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر