زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

فایق: احتمال وقوع یک فاجعۀ انسانی در فاریاب وجود دارد

فایق: احتمال وقوع یک فاجعۀ انسانی در فاریاب وجود دارد

author avatar
12 Dec 2018 - 17:31
فایق: احتمال وقوع یک فاجعۀ انسانی در فاریاب وجود دارد
author avatar
12 Dec 2018 - 17:31

میمنه (پژواک، ۲۱ قوس ۹۷): والی فاریاب، با انتقاد از عدم توجه برخی ادارات و نهادهای بین المللی بر نیازمندی های بیجاشده گان این ولایت، می گوید که اگر توجه جدی نشود، احتمال وقوع یک فاجعۀ انسانی در زمستان پیش رو وجود دارد.

نقیب الله فایق والی فاریاب، در یک مصاحبه اختصاصی با آژانس خبری پژواک گفت که در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار خانواده به دلیل جنگ، خشک­سالی و پائین آمدن ارزش پول ایران، از ولسوالی ها به مرکز این ولایت آواره شده اند.

موصوف افزود: «از یک سو جنگ و ناامنی و خشک­سالی، همه دار و ندار مردم زراعت پیشه را گرفته، از جانب دیگر سقوط ارزش پول ایران که دستمزد و عاید اکثر جوانان از آن کشور بود نیز کاهش یافته است و همه را سراسیمه کرده است و در عالم نا باوری زنده گی می کنند.»

وی، با اشاره به کمک های غذایی، غیر غذایی و نقدی موسسات سازمان غذایی جهان و حمایه اطفال برای شش هزار خانواده نیازمند و توزیع ۱۹۰ هزار بوری گندم از کمک های رییس جمهور که در حال توزیع می باشد، گفت که این کمک به این تعداد افراد بسنده نمی باشد و باید کمک های بیشتری صورت گیرد.

او تصریح کرد: «فقر در فاریاب همگانی شده، صرف در شهر میمنه ۱۵ هزار فامیل از ولسوالی ها آواره شده اند، صدها خانواده از یک ولسوالی به ولسوالی دیگر رفته اند؛ جنگ های اخیر ولسوالی های اندخوی و قرغان مشکلات و چالش ها را بیشتر ساخته، که در زمستان پیش رو با فاجعه بزرگ انسانی رو به رو هستند، نه حکومت مرکزی و نه نهادهای بین المللی وظیفه شان را به درستی انجام داده اند.»

والی فاریاب، با اشاره به اینکه همه روزه نزدیک به دو هزار تن به ولایت مراجعه می کنند، گفت که حدود ۱۵۰۰ تن آن ها از وضعیت بد معیشتی سخن می زنند.

او مدعی شد که وزارت مهاجرین، با درنظرداشت علایق کار می کنند؛ چون با ولایاتی که ۲۵ درصد نفوس فاریاب را ندارند، چهار برابر این ولایت مساعدت صورت می گیرد.

موصوف با انتقاد از برخورد های سلیقوی مقام های مرکزی گفت: «با وجود سرازیر شدن بیش از ۱۱۰ میلیارد دالر کمک های جهان به افغانستان، در فاریاب هیچگونه کار بنیادی انجام نشده است.»

فایق تصریح نمود که ناامنی در فاریاب، سبب شده تا ادارات و نهادهای بین المللی کمتر توجه کنند؛ اما در راستای رساندن کمک های بشری، تطبیق پروژه های عام المنفعه و کارمندان موسسات و نهادهای مدد رسان، آسیبی نمی رسانند.

به گفته او، همین چندی قبل حدود ۱۹۰ هزار بوری گندم، از مسیر شاهراه میمنه – شبرغان که بخش عمدۀ آن در کنترول طالبان است، به فاریاب انتقال یافت.

او از نهادهای بین المللی خواست که با درنظرداشت عدالت به مردم کمک کنند؛ چون مردم در فاریاب به این کمک ها نیاز دارند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر