زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

رييس جمهور: چين در موافقتنامه و تطبيق صلح همکارى کند

رييس جمهور: چين در موافقتنامه و تطبيق صلح همکارى کند

author avatar
15 Dec 2018 - 17:54
رييس جمهور: چين در موافقتنامه و تطبيق صلح همکارى کند
author avatar
15 Dec 2018 - 17:54

کابل (پژواک، ٢٤ قوس ٩٧): رئیس‌جمهور غنی در زمینۀ موافقتنامه و تطبيق پروسه صلح خواهان همکاری همه ‌جانبه چین شد.

در يک خبرنامه که از ارگ منتشر شده، آمده است که محمد اشرف غنی رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان، بعد از ظهر امروز با آقای وانگ یی وزیر امور خارجۀ جمهوری مردم چین، که به‌ منظور امضای یادداشت تفاهم پیرامون همکاری‌ها در امر مبارزه با تروریزم به کابل آمده بود، دیدار کرد.

منبع افزوده است که در این دیدار، هر دوجانب در مورد همکارهای همه‌جانبه میان دو کشور در خصوص صلح، انتخابات، مبارزه با تروریزم، توسعۀ دهلیز هوایی، انکشاف، زیربناها و سایر مسایل، بحث و تبادل نظر کردند.

رئیس‌جمهور غنی، ضمن خوش‌آمدید به وزیر خارجۀ چین، از امضای یادداشت تفاهم پیرامون همکاری‌ها در امر مبارزه با تروریزم تشکر کرد و از وی خواست که کشورش در تقویت بیشتر اجماع صلح منطقوی، همکاری نماید.

موصوف با تشکر از همکاری چین با افغانستان، گفت که کشور چین؛ یکی از همسایه‌های نیک افغانستان و یک شریک مهم منطقه‌یی است که به‌شمول صلح، در خصوص مسائل افغانستان با هند و ایالات متحدۀ امریکا هماهنگی دارد.

وزیر امور خارجۀ چین، تمنیات نیک رئیس‌جمهور کشورش را به رئیس‌جمهور غنی تقدیم کرد و گفت که چین در رابطه به صلح، مبارزه با تروریزم، زیربنا، تجارت و انکشاف افغانستان، به هرگونه همکاری متعهد می‌باشد.

وانگ یی، از طرح  جامع و همه‌جانبه رئیس‌جمهور در خصوص صلح تشکر کرده، گفت که ما به مذاکرات صلح بین‌الافغانی به رهبری و مالکیت افغان‌ها همکاری می‌نماییم.

وزیر خارجۀ چین، دهلیز هوایی افغانستان و چین را مؤثر خواند و افزود که ما خواهان انکشاف بیشتر آن هستیم که بر علاوۀ جلغوزه، انار و سایر تولیدات افغانستان به چین صادر گردد.

وانگ یی خاطرنشان کرد که پاکستان، بالای طالبان تاثیر دارد و از آن کشور خواهیم خواست تا با استفاده از این تأثیر، در خصوص پایان‌بخشیدن جنگ در افغانستان، اقدامات عملی نماید.

رئیس‌جمهور غنی گفت که افغانستان، در بخش همکاری‌های اقتصادی و تجارتی با چین پیشرفت خوب و دستاورد قابل ملاحظه دارد. وی افزود که افغانستان ظرفیت کافی در زمینۀ تولید انرژی آفتابی دارد و چین در این عرصه، از تجربه موفق برخوردار است و ما خواهان سرمایه‌گذاری چین در این بخش هستیم.

رئیس‌جمهور غنی خاطرنشان کرد: "ما در زمینۀ موافقت‌نامه صلح، خواهان همکاری همه‌جانبه چین می‌باشیم؛ تا با نهادینه‌شدن صلح و ثبات پایدار، پروژه های انکشافی چین تطبیق گردد و زمینه اشتغال‌زایی و سهولت‌های زندگی را افزایش دهیم."

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر