زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

حکمتيار مى گويد که آماده است با طالبان تکت مشترک انتخاباتى داشته باشد

حکمتيار مى گويد که آماده است با طالبان تکت مشترک انتخاباتى داشته باشد

author avatar
16 Dec 2018 - 16:24
حکمتيار مى گويد که آماده است با طالبان تکت مشترک انتخاباتى داشته باشد
author avatar
16 Dec 2018 - 16:24

کابل (پژواک،٢٥ قوس٩٧): حکمتيار، ضمن تاکيد بر هيئت باصلاحيت در عوض بورد مشورتى براى صلح، ميگويد که حکومت به نام صلح، بازى را که با حزب اسلامی کرده است، با طالبان نیز مى­کند.

همچنان حکمتيار خواستار باطل اعلام کردن آراى بدون بايومتريک در انتخابات ولسى جرگه شده و با موجوديت رياست اجرايى در تكت هاى انتخاباتى و حكومت آينده مخالفت کرده و مى افزايد که آماده است با طالبان، تکت مشترک انتخاباتى داشته باشد.  

بورد مشورتی صلح

گلبدين حکمتيار رهبر حزب اسلامی افغانستان، امروز در يک نشست خبرى در کابل گفت: "صلح اولویت ماست و از هر گونه اقدامى که ما را منتج به صلح می سازد حمایت می کنیم."

اما او افزود از عملکرد حکومت معلوم می شود که هیچ گونه اراده، ظرفیت و طرح برای صلح ندارد و می خواهد به نام صلح بازی را که با حزب اسلامی انجام داده، با طالبان نیز انجام دهد.

موافقتنامه صلح ميان حزب اسلامى و دولت افغانستان، در ماه ميزان سال ١٣٩٥ امضا شد و حکمتيار، در اوايل ماه ثور سال گذشته (١٣٩٦) وارد لغمان و سپس وارد کابل گرديد.

به گفته او زلمی خلیزاد نماينده ايالات متحدۀ امريکا براى روند صلح در افغانستان، برای مذاکرات از دولت و طالبان خواسته است تا هیئت هاى با صلاحیت را معرفی کنند؛ اما حکومت افغانستان به جای معرفی کردن هیئت با صلاحیت، بورد مشورتی صلح را ایجاد کرد، قسمی که از نام آن پیدا است، این بورد تنها مشوره می دهد و تصمیم را شخص رییس جمهور می گيرد.

حکومت افغانستان، در بيستم ماه جارى (قوس) بورد عالى مشورتى صلح، متشکل از ٣٣ تن به شمول حکمتيار و ديگر رهبران جهادى و سياسى، رئیس جمهور و معاونین شان، رئیس اجرايى حکومت و معاونین شان، رؤساى هر دو مجلس شوراى ملى، قاضی القضات و برخى مقام­هاى ديگر حکومت را اعلام کرد.

حکمتيار گفت که تمامی احزاب سیاسی، بورد مشورتی صلح را رد کرده اند و بدون تیم دولتی، هیچ کس حاضر نشده تا عضویت اين بورد را داشته باشد.

وى افزود که اگر حکومت واقعاً اراده برای صلح دارد، باید هئیت با صلاحیت را مشخص کند که در کنار مشوره، صلاحیت تصمیم گیرى را نيز داشته باشد.

موصوف گفت که اين هيئت بايد در کنار رییس جمهور، رئیس اجرايى و رؤسای هر دو مجلس شوراى ملى، متشکل از کسانی باشد که به صلح تعهد داشته باشند، مخالف تداوم جنگ باشند، توانایی تصامیم مهم را داشته باشند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر