زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

آريوبى: نزديک به ١١ در صد نفوس افغانستان دارای معلولیت هستند

آريوبى: نزديک به ١١ در صد نفوس افغانستان دارای معلولیت هستند

author avatar
17 Dec 2018 - 16:14
آريوبى: نزديک به ١١ در صد نفوس افغانستان دارای معلولیت هستند
author avatar
17 Dec 2018 - 16:14

کابل (پژواک، ٢٦ قوس ٩٧): اداره ملی حمایت از افراد دارای معلولیت و ورثۀ شهدا، وثیقه های ورثۀ شهدا را در ۳۴ ولایت کشور مورد ارزیابی قرار می دهد؛ تا از وثیقه های تکراری وکاپی آن جلوگیری شود و افراد واجد شرایط ، بایومتریک گردند.

در همین حال، بررسی افراد دارای معلولیت وروند با یومتریک آنان، به هدف تثبیت درجه وفیصدی معلولیت های شان جریان دارد.

لعل الدین آریوبی رییس اداره ملی حمایت از افراد دارای معلولیت و ورثه شهدا که روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت صحبت می کرد، هدف این اقدام اداره اش را جلوگیری از فساد اداری وعرضه خدمات بهتر به افراد دارای معلولیت و ورثه شهدا عنوان کرد.

وی گفت که براساس حکم رییس جمهوری اسلامی افغانستان، ۱۶ اداره دولتی نیز در برابر افراد دارای معلولیت ورثه شهدا، مسئولیت هایی دارند که آن را در هماهنگی با اداره ملی حمایت از افراد دارای معلولیت، انجام می دهند.

موصوف افزود که وزارتخانه های تحصیلات عالی، معارف وکمیسیون مستقل اصلاحات اداری وخدمات ملکی، مکلف اند در زمینه توزیع سهمیه بورسیه ها، روند استخدام وآگاهی دهی، به خانواده های شهدا وافراد دارای معلولیت، همکاری کنند.

اريوبى گفت وزارت شهرسازی، مسکن واراضی و همچنان شاروالی ها نیز مکلف به رعایت ۷ درصد سهمیه به خانواده های شهدا وافراد دارای معلولیت از پروژه های ساختمانی وشهرک ها می باشند.

به گفته وى، وزارت صحت نیز در عرصه بازتوانی وفراهم سازی کمک های صحی به افراد دارای معلولیت وهمچنان انتقال بیماران برای تداوی به خارج از کشور، همکاری های لازم را انجام دهد.

آریوبی تأکید کرد که تمام ادارات مکلف اند تسهیلات لازم را برای افراد دارای معلولیت در مکان های عامه، شفاخانه ها، فروشگاه ها، ادارات دولتی، سرک ها و پیاده روها در نظر داشته باشند.

وى افزود که در حال حاضر، شمار افراد دارای معلولیت وخانواده های شهدا که ثبت و راجستر شده اند، به ۳۰۰ هزار نفر می رسند، که ۱۳۵ هزار تن آنان را خانواده های شهدا و۱۶۵ هزار تن دیگر را افراد دارای معلولیت تشکیل می دهند.

رییس اداره ملی حمایت از افراد دارای معلولیت و ورثه شهدا  گفت که مریضی‌های گوناگون و جنگ‌ها باعث شده که شمار افراد معلول افزایش پیدا کند، ٤١ درصد معلولان افغانستان را زنان و ٥٩ درصد را مردان تشکیل می‌دهند.

بنا به معلومات موصوف، افغانستان در جمع کشورهایی است که ١٠،٨ درصد نفوس آن دارای معلولیت هستند، که ٢،٧ درصد معلولیت شدید دارند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر