زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

بیانیه احزاب سیاسی در مورد سه موضوع مهم کشور

author avatar
17 Dec 2018 - 12:43
author avatar
17 Dec 2018 - 12:43

(انتخابات ریاست جمهوری؛ صلح و انتخابات پارلمانی)
تردیدی وجود ندارد که مردم افغانستان در حال حاضر بیش از هر زمان دیگر، دل‌نگران وضعیت آینده کشورشان است. ما اکنون بدون مبالغه دریکی از نقاط عطف تاریخ کشور قرارگرفته‌ایم. اگر اوضاع به‌درستی مدیریت شود امکان دارد کشور ما راه خود را از دل پیچ ‌وخم‌های فراوانِ فرارو، به سمت ثبات، امنیت، مشروعیت، پیشرفت، ثبات، مشارکت، توسعه، عدالت و آزادی باز کند؛ اما درصورتی‌که به‌درستی مدیریت نشود، ممکن است بار دیگر به گذشته تاریک بازگردد و در عمق جنگ‌های بیشتر، ناامنی‌ها و نفاق ویرانگر و فقر و سیه‌روزی‌ای که آینده آن ناپیدا است سقوط کند.

حرکت کشور به سمت جلو، به سه موضوع مهم گره‌خورده است؛ «انتخابات شفاف و عادلانه ریاست جمهوری؛» «صلح عادلانه با تحریک طالبان» و «اعتباردهی به انتخابات پارلمانی.» احزاب سیاسی افغانستان با درک مسئولیت تاریخی خویش، هر سه موضوع مهم و حیاتی را با دقت تحت نظر دارند و مصمم‌اند که در رابطه با هر سه موضوع یادشده مسئولیت خویش را به‌درستی به انجام برسانند. بنابراین، مواضع اصلی و نهایی خویش را به‌صورت فشرده، روشن و قاطع، ذریعه این اعلامیه پیرامون هریک از موضوعات یادشده، به "مردم افغانستان،" "کمیسیون‌های انتخاباتی،" "حکومت وحدت ملی" و "جامعه بین‌المللی" اعلام می‌نماییم:

 موضوع اول؛ انتخابات ریاست جمهوری

 احزاب سیاسی، اصولاً انتخابات را تنها راه مشروع برای احراز قدرت می‌دانند. درعین‌حال اما با توجه به دخالت‌های پیدا و پنهان حکومت در مدیریت انتخابات، به هیچ صورت اجازه نمی‌دهند که انتخابات ریاست جمهوری بدون رعایت اصول جهانی و پذیرفته‌شده‌ای که اعتبار و شفافیت آن را تضمین می‌کند، محملی برای احراز قدرت گردد. اصولی را که احزاب سیاسی، با توجه به ضیقی وقت برای انتخابات مشروع و شفاف مطرح می‌کند قرار ذیل است:

اول؛ ثبت‌نام رأی‌دهندگان در روز انتخابات با سه ویژگی؛ «بای متریک کامل با ده انگشت؛» «آی اسکن»؛ و «گرفتن عکس رأی‌دهنده» در دیتابیس ثبت‌نام.

اساساً ثبت‌نام رأی‌دهندگان باید قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با معیارهای بین‌المللی و با استفاده از دستگاه "بایمتریک" کامل (ده انگشت) و "آی‌اسکن" انجام می‌گرفت و لیست رأی‌دهندگان قبل از انتخابات از طریق وب‌سایت‌های رسمی نشر می‌گردید؛ اما با توجه به تقویم انتخاباتی و فشار زمان، در حال حاضر چنین فرصتی وجود ندارد. ازاین‌جهت احزاب سیاسی ثبت‌نام رأی‌دهندگان با رعایت ویژگی‌های فوق را در روز انتخابات به‌عنوان بدیل آن پیشنهاد می‌کند.

دوم؛ استفاده از تکنولوژی در دو مرحله مهم انتخابات؛ یعنی «رأی دادن» و «شمارش آراء» در عرض رأی‌دهی دستی و شمارش دستی آراء.

سوم؛ انتشار تعداد رأی‌دهندگان مطابق لیست به‌دست‌آمده از ثبت‌نام روز رأی‌دهی بلافاصله بعد از انتخابات با تفکیک مراکز و محلات رأی‌دهی از طریق وب‌سایت‌ها و رسانه‌های برقی.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر