زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

در مکاتب دولتی پکتیا هنوزهم برای آموزش کمپیوتر امکانات نیست

در مکاتب دولتی پکتیا هنوزهم برای آموزش کمپیوتر امکانات نیست

author avatar
17 Dec 2018 - 16:00
در مکاتب دولتی پکتیا هنوزهم برای آموزش کمپیوتر امکانات نیست
author avatar
17 Dec 2018 - 16:00

 

گردیز(پژواک، ۲۶ قوس ۹۷): مکاتب دولتی ولایت پکتیا هنوزهم فاقد اتاق ويژه برای کمپیوتراند، که از این جهت تاکنون برنامۀ آموزش عملی کمپیوتر برای متعلمین فراهم نشده است.

دانش آموزان اذعان می کنند که درحال حاضر، برای یادگیری زبان انگلیسی و کمپیوتر، نیاز مبرم وجود دارد؛ وزارت و ادارات ذیربط باید نظر به اهمیت این موضوع، برای متعلمین در مکاتب، تسهیلات آموزش زبان انگلیسی و برنامه های کمپیوتر را مساعد سازند.

عصمت صمیم شاگرد لیسه ببرک خان جدران گردیز، به تاریخ ۲۶ قوس، به آژانس خبری پژواک گفت که امسال صنف دوازدهم مکتب است؛ از ابتدا تاکنون هرگز آموزش عملی کمپیوتر را حاصل نکرده است.

صمیم به پژواک گفت که موضوعات و نیازمندی های مربوط به کمپیوتر و انترنت را خارج از مکتب برآورده می سازد.

نامبرده افزود: “مشکل کمپیوتر و زبان انگلیسی درمکاتب پکتیا خیلی زیاد است و فکر نمی کنم که  کدام مکتب، صنف مخصوص کمپیوتر و یا لپ تاپ را داشته باشد. امسال فارغ می شوم، تاکنون در مکتب سکرین کمپیوتر را هم ندیده ام.”

زاهدالله متعلم صنف یازدهم لیسه باغشاه مربوط گردیز، یادگیری کمپیوتر و استفاده از آن در عرصه علمی را مفید عنوان نموده گفت که باید زمینه آموزش عملی کمپیوتر در مکاتب شهری فراهم شود.

نامبرده گفت: “هرکس به انگلیسی و کمپیوتر نیاز دارد؛ اما متاسفانه باید بگویم که در پکتیا همچو مکتبى موجود نیست که درآن، زمینه فراگیری کمپیوتر مساعد باشد، از وزارت معارف تقاضا داریم تا این فرصت را برای ما فراهم سازد.”

عصمت الله تسکین دانش آموز صنف دهم لیسه احمدآباد می گوید که به سبب داشتن اتاق های مخصوص کمپیوتر و تسهیلات مربوط به آن، کیفیت تعلیمی در لیسه های خصوصی بلند است؛ بناءً شمار زیادى از مردم تمایل دارند تا فرزندان شان را درمکاتب متذکره شامل نمایند.

تسکین به پژواک گفت: “در عرصه علوم عصری و همه ساحات دیگر، به یادگیری زبان انگلیسی و کمپیوتر نیاز بیشتراست؛ اما نیازمندی ما در این عرصه رفع نشده است؛ زیرا زمینۀ آموزش عملی مساعد نیست؛ در نصاب مکاتب منحیث یک مضمون گنجانیده شده؛ اما صرف نظری تدریس می شود.”

مدینه آموزگار مکتب ششگر گردیز؛ نبود کتب، استادان مسلکی، دروس عملی بیالوژی و کمپیوتر و ساختمان های مکاتب را مشکلات عمده قلمداد کرد که روند تعلیمی را شدیداً متاثر نموده است.

وی گفت: “مشکلاتى چون عدم موجودیت کتاب های درسی، ساختمان ها و احاطه مکاتب و کمبود معلمین مسلکی هنوز پا برجا است، وزارت معارف باید دراین عرصه توجه بیشتر مبذول نماید.”

هاجره یکتن از شاگردان لیسه متذکره، یادگیری زبان انگلیسی و کمپیوتر را یک نیاز مبرم خواند و آن را  فرا راه دختران یک چالش عمده عنوان نموده گفت که اگر زمینه آموزش مضامین یاده شده و ساینسی  برای پسران در مکاتب فراهم نباشد، می توانند در کورس های شهر آن را تعقیب کنند؛ اما دختران از این تسهیلات بی بهره اند.

نامبرده به پژواک گفت: “انگلیسی و کمپیوتر خیلی ضرور است، همچنان مضامین ساینسی نیز حایز اهمیت اند که باید یادگرفته شوند، دختران دراین راستا نهایت مشکلات دارند و برای آموزش مضامین ذکرشده دسترسی ندارند، کتاب ها کم اند، درحال حاضر کتاب انگلیسی و کتاب های مضامین دیگر را نداریم، کمپیوتر را هیچ ندیده ایم.”

اسدالله جاجی مسئول مرکز تعلیمی لنکن درگردیز گفت که هر روز، شمار زیادى متعلمین اناث و ذکور، برای رفع حوایج تعلیمی و آموزشی شان و استفاده از انترنت به این مرکز مراجعه می کنند.

جاجی به پژواک گفت که آنها مطابق به امکانات دست داشتۀ شان، برای پسران و دختران برنامه های آموزشی زبان انگلیسی و کمپیوتر را ترتیب داده اند؛ اما نظر به تعداد متعلمین و نیازمندی آنان، این برنامه ها اندک است.

نامبرده افزود: “در این جا به استاد نسوان نیاز داریم، کارها تا حدی پیش رفته؛ اما  نیاز است تا بهبود یابد، می توانیم که همزمان به هفتاد دختر تدریس نمایيم؛ اما بدبختانه که برخی محدودیت های کلتوری و مشکلات امنیتی برای شماری از آنها عامل بازدارنده از فراگیری آموزش شده اند.  از وزارت معارف تقاضا داریم تا شاگردان را ترغیب نماید که درصورت امکان، به این مرکز مراجعه کنند و زبان انگلیسی و برنامه های کمپیوتر را یاد بگیرند.”

همچنان کوچی جاجی رییس معارف پکتیا نيز عدم آموزش زبان انگلیسی و برنامه های کمپیوتر در مکاتب دولتی را نقیصه بزرگ دانسته گفت که با ورود برق وارداتی به گردیز و مناطق دیگر، تلاش به خرج خواهند داد که در برخی مکاتب، صنف های عملی کمپیوتر را فعال سازند.

جاجی افزود که در کنار مضامین انگلیسی و کمپیوتر در این ولایت، لابراتوارها برای تجارب عملی مضامین ساینسی نیز وجود ندارد که درحال حاضر، درمکاتب به آن نیاز مبرم وجود دارد.

نامبرده گفت: “کمپیوتر نظری یادگرفته نمی شود؛ باید عملی تدریس شود. ولی در پکتیا این مشکل وجود دارد. خوشبختانه که اکنون برق وارداتی به گردیز و برخی مناطق تمدید شده، تلاش می ورزیم تا کمپیوترها را برای مکاتب اکمال کنیم که تاکنون دراین عرصه، کار خاص صورت نگرفته است.”

میرویس بلخی وزیر معارف، چند روز پیش طی سفر به گردیز، کیفیت نصاب تعلیمی و آموزش را پایین و غیربسنده عنوان نموده و گفته بود که بر بلند بردن کیفیت تعلیمی، کار را آغاز نموده است.

این درحالیست که در حال حاضر در کابل، ننگرهار، هرات، بلخ و برخی ولایت های دیگر، صنف های ويژه برای تدریس کمپیوتر فعال است و برای متعلمین تدریس عملی آن صورت می گیرد.

Visits: 6

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر