زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

سروى: نزديک به نيمى از زنان و دختران در رسانه ها، از مزد کم نسبت به مردان شاکى اند

سروى: نزديک به نيمى از زنان و دختران در رسانه ها، از مزد کم نسبت به مردان شاکى اند

author avatar
18 Dec 2018 - 16:00
سروى: نزديک به نيمى از زنان و دختران در رسانه ها، از مزد کم نسبت به مردان شاکى اند
author avatar
18 Dec 2018 - 16:00

کابل (پژواک، ٢٧ قوس ٩٧): يافته هاى يک نظرسنجى زير نام «توازن جنسيت در رسانه­ها» نشان مى دهد که نزديک به نيمى از زنان و دختران در رسانه ها، از مزد کم نسبت به مردان شاکى اند؛ اما اکثريت آنها گفته اند که محيط کارى آنها مصئون است.

همچنان بيشتر از نيم پاسخ دهندگان گفته اند که در سطوح تصميم گيرى در رسانه ها قراردارند و ٧٠ درصد مصاحبه شونده­ها، کار در رسانه­ها را با ارزش، رضايت بخش؛ اما چالش برانگيز خوانده اند.

اين نظرسنجى، از سوی کليد گروپ در همکارى با سازمان علمى و فرهنگى ملل متحد «يونسکو» و شبکه زنان جنوب آسيا انجام شده است.

در اين نظرسنجى، با ٢٥٤ خبرنگار و کارمند زن و دختر ١٨ تا ٥٥ ساله رسانه ها در ولايت های کابل، ننگرهار، بلخ، هرات، کندز، کندهار، خوست، بدخشان و بغلان، به شکل آنلاين و حضورى، از ماه جوزا تا ماه قوس سال روان مصاحبه ها صورت گرفته است.   

نجيبه ايوبى رييس کليدگروپ، امروز در مراسم اعلام نتايج اين سروى در کابل گفت که از طريق اين نظرسنجى، وضعيت زنان در رسانه­هاى افغانستان ازريابى شده است.

به اساس يافته هاى اين نظرسنجى؛ ٦٥ درصد پاسخ دهنده­ها گفته اند که در سطح متوسط، ٢١ درصد گفته اند که در سطح پايين و ١٤ درصد گفته اند که به حيث کارمند بلند رتبه در رسانه ها کار مى کنند.  

يافته ها نشان مى دهد که نزديک به ٢٤ درصد پاسخ دهنده ها معاش کمتر از ١٠٠ دالر، نزديک به ٦٠ درصد بين ١٠٠ تا ٢٥٠ دالر، نزديک به ١٢ درصد ٢٥٠ تا ٥٠٠ دالر امريکايى و متباقى از ٥٠٠ تا ١٠٠٠ دالر امريکايى در يک ماه معاش دارند.

همچنان ٤٤ درصد پاسخ دهنده­ها گفته اند که دستمزد مشابه با مردان دارند؛ اما ٤٧ درصد گفته اند که دستمزد شان نسبت به مردان کم است؛ اما ٩ درصد گفته اند که در اين مورد آگاهى ندارند.

منبع مى نويسد که ٢٣ درصد پاسخ دهنده­ها فرصت هاى ارتقاى ظرفيت در نهادهاى شان را عالى، بيش از ٢٧ درصد بسيار خوب، نزديک به ٢٧ درصد خوب، نزديک به ١٢ درصد منصفانه و نزديک به ٩ درصد ضعيف خوانده اند؛ اما دو درصد هيچ پاسخ ارايه نکرده اند.

در نظرسنجى آمده است که بيش از ٣٤ درصد پاسخ دهنده ها مى گويند که مردان باور دارند که زنان مى توانند در هرسطح اشتراک داشته باشند؛ اما نزديک به ١٥ درصد گفته اند که مردان در رسانۀ آنها در مقابل برابرى جنسيتى حساس اند.

همچنان به اساس اين نظرسنجى، بيش از ٢٥ درصد پاسخ دهنده ها گفته اند که مردان در رسانه ها اشتراک زنان را در تصاميم مهم ضرورى مى دانند؛ و نزديک به ١٢ درصد پاسخ دهنده­ها گفته اند که محيط کارى صميمانه دارند؛ و متباقى نظريات متفاوت داشته اند.

در اين نظرسنجى آمده است که ٨٧ درصد مصاحبه شونده ها گفته اند که در رسانه ها مورد آزار و اذيت جنسى قرار نگرفته اند؛ ٩ درصد گفته اند که در محل کار مورد آزار و اذيت جنسى قرار گرفته اند؛ و چهار در صد گفته اند که با تبعيض زبانى، قومى و مليتى رو به رو شده اند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر