زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

در  اولين «همایش علمى» سه روزه مشکلات عمدۀ زنان به بررسى گرفته شد

در اولين «همایش علمى» سه روزه مشکلات عمدۀ زنان به بررسى گرفته شد

author avatar
25 Dec 2018 - 15:15
در  اولين «همایش علمى» سه روزه مشکلات عمدۀ زنان به بررسى گرفته شد
author avatar
25 Dec 2018 - 15:15

کابل (پژواک، ٤ جدى ٩٧): در اولين روز سمپوزيم «همایش علمى» سه روزه در کابل؛ وجود زنان سالخورده و کودکان با مادران شان در زندان­ها، مشکلات اقتصادى، اعتياد به مواد مخدر و خشونت­هاى خانوادگى، از مشکلات عمدۀ زنان افغان عنوان شد. 

در این سپموزيم زيرنام « توانمند سازى زنان در زون مرکز» که از سوى وزارت امور زنان راه اندازى شده است، در کنار برخى مقام­هاى عالیرتبه حکومت ده ها تن از زنان ولايات کابل، ميدان وردک، پنجشير، کاپيسا، پروان و دايکندى اشتراک نموده اند.

سپوژمى وردک معین مسلکی و پالیسی اين وزارت، امروز در مراسم گشايش اين سمپوزيم  در کابل گفت که در اين سمپوزيم، روى مشکلات زنان در ولايات يادشده صحبت مى شود و براى در يافت راه حل­ها بحث و تبادل نظر صورت مى گيرد.

او افزود که خشونت­هاى خانوادگى، فقر اقتصادى، ازدواج هاى زيرسن و غيره، از عمده ترين مشکلات زنان و دختران افغان مى باشند.

به گفتۀ موصوف، تهيه پلان کارى پنج ساله براى رفع مشکلات زنان، تدوين برخى قوانين حقوقى، راه اندازى برنامه هاى آگاهى دهى در مورد حقوق زنان، از عمده ترين کارکرد­هاى اين وزارت در دو سال اخير مى باشند.

موصوف گفت که قبل از اين، چهار سمپوزيم ديگر به هدف دريافت مشکلات و راه حل­ها براى مشکلات خانم ها در چهار زون ديگر کشور راه اندازى شده و از پيشنهادات اين سمپوزيم ها در پلان کارى پنج ساله دوم که زير دست است، استفاده خواهد شد.

سلامت عظيمى وزير مبارزه با مواد مخدر افغانستان، در نشست امروز گفت: «تا زمانى که خود زنان براى حل مشکلات شان دست به دست هم ندهند و اقدام نکنند، مشکلات شان حل نخواهد شد، بياييد براى حل مشکلات خود، دست به دست هم بدهيم و براى حل مشکلات يکديگر تلاش بيشتر کنيم.»  

وى مواد مخدر و اعتياد را معضله بزرگ در سطح کشور خواند و افزود: «امروز در جامعه ما موادمخدر به يک ويروس مبدل شده، خانواده ها از اثر اعتياد به خشونت هاى جبران ناپذير مواجه استند، مادران ما، مى توانند که جلو اين مشکل را بگيرند و مانع  فرزندان شان از استفاده مواد مخدر شوند.»  

محمد يعقوب حيدرى والى کابل در نشست امروز گفت که در کنار ساير مشکلات يادشده، وجود زنان سالخورده  و کودکان با مادران شان در زندان­ها، از چالش­هاى نگران کننده ديگر مى باشند.

وى افزود: «مه چند بار به توقيفخانه در کابل رفته ام، بسيار سخت تکان خوردم، به زنانى که کبر سن دارند که بايد مطابق قانون رها شوند، ولى هنوز هم زندانى استند، همچنان با طفل هايى که با مادران شان زندانى بودند مقابل شدم، خيلى نگران شدم؛ در کدام قانون است که طفل زندانى باشد، هيچ کس حق ندارد که حق آزادى طفل را سلب کند، بياييد که براى حل اين مشکلات توجه و مشترکاً اقدام کنيم.»

موصوف گفت که در کابل و اطراف، زمين کافى وجود دارد و بايد ارگان­هاى ذيربط در ايجاد پرورشگاه ها براى کودکان مادران زندانى در اين زندان، اقدام کنند.

وى افزود: «زندان­ها مربوط وزارت امور داخله مى شود، بايد وزارت داخله در اين زمينه توجه جدى داشته باشد، براى اين کودکان پرورشگاه ها را ايجاد کند تا اين کودکان به طور سالم بزرگ شوند.»  

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر