زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

مشرانوجرگه باواگذارى شفاخانه هاى وزیراکبرخان و شیخ زايد به سکتورخصوصى مخالفت کرد

مشرانوجرگه باواگذارى شفاخانه هاى وزیراکبرخان و شیخ زايد به سکتورخصوصى مخالفت کرد

author avatar
6 Jan 2019 - 15:53
مشرانوجرگه باواگذارى شفاخانه هاى وزیراکبرخان و شیخ زايد به سکتورخصوصى مخالفت کرد
author avatar
6 Jan 2019 - 15:53

کابل (پژواک،۱۶جدی۹۷): وزارت صحت عامۀ افغانستان، در حالی بر واگذاری دو شفاخانۀ دولتى به سکتور خصوصی تاکید دارد که برخی اعضای مشرانو جرگه، اين اقدام را خلاف قانون اساسى کشور می دانند.

قرار است، حکومت افغانستان دو شفاخانۀ دولتى در کابل (وزیر محمد اکبر خان و شیخ زايد) را به سکتور خصوصى واگذار کند؛ اما اين اقدام دولت با واکنش برخى اعضاى مشرانوجرگه رو به رو شده است.

داکتر زلمی زابلی نماینده مردم زابل در این جرگه، ضمن ارایه شکایت کتبی به هیئت اداری این جرگه گفت که حکومت، خلاف قانون اساسی تصمیم گرفته است تا شفاخانه وزیر محمد اکبرخان را که بیش از ۵۰ سال پیشینه دارد، به سکتور خصوصی واگذار کند.

در مادۀ پنجا و دوم قانون اساسى آمده است: «دولت وسايل وقايه و علاج امراض و تسهيلات صحى رايگان را براى همه اتباع مطابق به احکام قانون تامين مى نمايد. دولت تأسيس و توسعه خدمات طبى و مراکز صحى خصوصى را مطابق به احکام قانون تشويق و حمايت مى کند.»

به گفتۀ زابلى، اگر این شفاخانه معیاری که یگانه شفاخانۀ دولتى در بخش اورتوپیدی در کشور است، به سکتور خصوصی واگذار شود، مردم به کجا مراجعه خواهند کرد تا از تسهيلات صحى رايگان دولت مستفيد شوند.

داکتر فیصل سمیع نایب منشی مشرانو جرگه نیز بر واگذاری شفاخانه وزیر محمد اکبر خان به سکتور خصوصی انتقاد کرد و گفت: «اگر حکومت در تلاش ارایه خدمات بهتر صحی است، خوب به جای واگذاری شفاخانه های فعال، به سکتور خصوصی زمین بدهد تا آنها برعلاوه آوردن تجهیزات طبی، تعمیرات را نیز به اساس خدماتی که ارایه می کنند، اعمار کنند.»

شماری از اعضای دیگر این جرگه نیز گفتند که نباید شفاخانه های فعال دولتی، به سکتور خصوصی واگذارشود؛ زیرا مردم توان تداوی در مقابل پول را ندارند.

فضل هادى مسلميار، رييس مشرانو جرگه گفت که به اين موضوع رسيدگى خواهد شد.

او هيئتى را به رياست زابلى تعيين کرد تا اين موضوع را همه جانبه بررسى و گزارش آن را به جرگه ارايه کند، تا جرگه در مورد تصميم اتخاذ نمايد.

اما داکترنظام الدین جلیل رییس شفاخانه‌ های مرکز وزارت صحت عامه، در صحبت با آژانس خبری پژواک گفت که به اساس دعوت رییس جمهور، یک شرکت خصوصی اماراتی- هندی که در چندین کشور خدمات صحی را در مقابل پول کم عرضه می کند، حاضر شده است تا در افغانستان نیز خدمات صحی را ارایه کند.

او افزود که حدود سه ماه قبل، در ریاست جمهوری قرارداد واگذاری دو شفاخانه (وزیر محمد اکبر خان و شیخ زايد کابل)به امضا رسیده است و واگذاری آن، به یک و نیم الی دو سال وقت نیاز دارد.

وی هدف از واگذاری این دو شفاخانه را عرضۀ خدمات صحی با کیفیت بلند و جلوگیری از رفتن بیماران به خارج از کشور برای تداوی بیان کرد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر