زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

سال گذشته ١٣٠٠ تُن جلغوزه از افغانستان صادر شده است

سال گذشته ١٣٠٠ تُن جلغوزه از افغانستان صادر شده است

author avatar
8 Jan 2019 - 16:22
سال گذشته ١٣٠٠ تُن جلغوزه از افغانستان صادر شده است
author avatar
8 Jan 2019 - 16:22

کابل(پژواک،١٨ جدى٩٧): سال گذشته مالى، در حالى ١٣٠٠ تُن جلغوزه از افغانستان صادر شده است که با برخى اقدامات، مى توان ارزش صادرات سالانه اين محصول را تا به بيش از يک ميليارد دالر امريکايى بالا برد.

روى اين موضوع در نشست يک روزه زير نام «سرمايه گذارى انکشاف جلغوزه» که از سوى وزارت زراعت، آبيارى، و مالدارى به همکارى معاونت تخنيکى اداره امور رياست جمهورى در کابل برگذار شده بود، بحث صورت گرفت.

يحيى خان ځدران رييس اتحاديه تجاران جلغوزه، در اين نشست گفت که سالانه در کشور٣٣ هزار متريک تُن جلغوزه توليد مى شود؛ اما کمى آن به نام افغانستان و متباقى از طريق پاکستان و به نام  آن کشور به ساير کشورها صادر مى گردد.    

به گفته او در سال روان، بيش از ١٠٠٠ تن جلغوزه به خارج از کشور صادر شده و در بدل بيش از صد ميليون دالر امريکايى فروخته شده است.

موصوف، نبود فابريکه هاى پروسس و عدم هماهنگى ميان صادرکنندگان جلغوزه و ادارات ذيربط را از چالش هاى عمده در قسمت صادرات جلغوزه عنوان کرد و خواستار رفع اين مشکلات شد.    

 ځدران گفت که اگر مشکلات يادشده حل شود و حکومت از صادرکنندگان حمايت کند، او به ارزش پنج مليون دالر امريکايى در اين بخش در ولايت پکتيا سرمايه گذارى مى کند.

نصير احمد درانى وزير زراعت کشور در اين نشست گفت که اگر در اين بخش توجه جدى شود، رقم صادرات کشور به طور قابل ملاحظه يعنى به بيش از يک ميليارد دالر امريکايى افزايش خواهد يافت.

به گفته او در سال روان بيش از ١٣٠٠ تن جلغوزه به خارج از کشور صادر گرديده است.

موصوف افزود که اين نشست، به هدف بحث روى فرصت­هاى سرمايه گذارى در اين بخش، مشکلات و راه حل ها راه اندازى شده است.

وى خطاب به تجار و سرمايه گذاران جلغوزه گفت: «براى حل مشکلات شما، به اراده قوى و نيت پاک و همکارى دو جانبه ضرورت است، با يکديگر چل نمى شود... و هردو سکتور نقش خود را به صفت خدمتگار به وطن ايفا کنند.»

درانى خاطر نشان کرد که وزارت زراعت در قسمت ايجاد قوريه­ها، سردخانه­ها، ذخيره گاه­ها و فراهم نمودن قرضه­هاى سهل براى تجار و سرمايه گذاران جلغوزه، توجه بيشتر خواهد کرد.

به گفته او حکومت در سال روان، به هدف افزايش صادرات جلغوزه برخى اقداماتى چون ايجاد دهليز هوايى ميان افغانستان و چين را روى دست گرفته است.   

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر