زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

شهروندان دایکندی از افزایش قیمت مواد سوخت و خوراکی شکایت دارند

شهروندان دایکندی از افزایش قیمت مواد سوخت و خوراکی شکایت دارند

author avatar
8 Jan 2019 - 11:21
شهروندان دایکندی از افزایش قیمت مواد سوخت و خوراکی شکایت دارند
author avatar
8 Jan 2019 - 11:21

نیلی (پژواک، ۱۸ جدی ۹۷): برخی شهروندان دایکندی می گویند که با آغاز فصل زمستان، قیمت موادسوخت و غذایی افزایش یافته و زندگی خانواده ها را با مشکل مواجه کرده است.

باشنده گان دایکندی، در صحبتى با آژانس خبرى پژواک گفته اند که با سردشدن هوا، افزون برگرانی مواد سوخت، قیمت مواد خوراکی نیز افزایش یافته و مردم توان خرید را ندارند.

احمد شاه یک تن از باشندگان نیلی مرکز ولایت دایکندی، به پژواک گفت که همه ساله با آغاز فصل زمستان، قیمت مواد سوخت و مواد خوراکی افزایش می یابد و خرید آن، برای خانوادهایی که در وضعیت خوب اقتصادی به سر نمی برند، دشوار می شود.

او با انتقاد از مسئولان محلی که هیچ نوع نظارت را از تجار و دکانداران به خاطر ثابت نگهداشتن نرخ مواد خوراکی و سوخت ندارند، گفت: «یک بوجی برنج از ۲۳۰۰ به ۲۵۰۰ افغانی و یک کیلو گاز از ۷۰ به ۸۰ افغانی رسیده است »

بنین حجتی یکی از شهروندان دیگر این ولایت افزود: «من محصل هستم و در حال حاضر در اتاق های کرایی زندگی می کنم و به دلیل گران بودن مواد سوخت و خوراکه، توان خرید آن را ندارم از دولت می­ خواهم یک نگاه به وضعیت فقرا و محصلین این ولایت داشته باشد.»

حاجی اخلاقی یکی از دکانداران شهر نیلی، خرابی و مسدود بودن راه های مواصلاتی به دایکندی را یکی از عوامل افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت در این ولایت می داند.

وی، با اشاره به اینکه اخیراً نرخ موادغذایی حدود ده درصد افزایش یافته است، افزود که قیمت یک بوری برنج از ۲۳۰۰ به ۲۵۰۰ افغانی، یک بوری آرد از ۲۸۰۰ به ۳۰۰۰ افغانی، یک پیپ روغن از ۶۰۰ به ۹۰۰ افغانی و یک بسته مکرونی از ۴۰ به ۵۰ افغانی رسیده است.

به گفته وی، با سرد شدن هوا یک کیلو گاز مایع از ۷۰ به ۸۰ افغانی، یک لیتر تیل از ۶۰ به ۶۹ افغانی و یک سیر زغال از ۱۲۰ به ۱۳۰ افغانی افزایش یافته است.

خدیجه احمدی شاروال نیلی در مرکز ولایت دایکندی، افزایش قیمت مواد خوراکی و سوخت را تایید کرده گفت: «بازار آزاد است، شهرداری نمی تواند دخالت و نظارت قانونی به بازار داشته باشد؛ اما با آن هم ما ماه چند بار نظارت می­کنیم.»

موصوف، تاييد کرد که مسدود بودن راه های مواصلاتی، تاثیر مستقیم بر بلندرفتن نرخ مواد سوخت و خوراکی دارد؛ اما از دکانداران خواست که اجناس شان را در سه ماه زمستان با مفاد کمتر بفروشند تا مردم توان خرید داشته باشند.

با این حال، مل پاسوال غلام سخی غفاری قوماندان امنیه دایکندی، با اشاره به افزایش قیمت ها گفت در صورتی که راه های مواصلاتی باز باشد و مال تجار در وقت اندک و با هزینه کمتر انتقال گردد، قیمت ها آنچنانی افزایش نمی یابد؛ اما هرگاه زمان بیشتر در راه بماند و هزینه های اضافی به آن افزوده شود، طبعاً در بازار به قمت گرانتر عرضه می شود.

موصوف افزود که تامین امنیت راه های مواصلاتی، از توان ارگان­های امنیتی دایکندی خارج می­باشد و در این زمینه باید مسئولان مرکزی توجه نمایند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر