زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

احمد ولی مسعود، خواستار تغییر نظام از ریاستی به صدارتی شد

احمد ولی مسعود، خواستار تغییر نظام از ریاستی به صدارتی شد

author avatar
10 Jan 2019 - 15:53
احمد ولی مسعود، خواستار تغییر نظام از ریاستی به صدارتی شد
author avatar
10 Jan 2019 - 15:53

کابل(پژواک، ۲۰جدی ۹۷) : جریان سیاسی وفاق ملی، با نگرانی از عملکرد حکومت وحدت ملی، تداوم نظام ریاستی را بحران زا و به نفع کشور نمی داند و به تغییر نظام از ریاستی به صدارتی تاکید می ورزد.

احمد ولی مسعود رییس وفاق ملی، امروز در نشستی که پیرامون قانون اساسی و راه‌های تعدیل و تغییر نظام سیاسی از سوی این جریان در کابل بر گزار شده بود، گفت که نظام باید دارای رییس جمهور و صدر اعظم باشد.

وی، نظام کنونی و بر سر اقتدار را فردگرا خوانده افزود که در این حکومت به کسی اجازه داده نمی شود، تا در باره سرنوشت ملت و نظام تصمیم بگیرد.

موصوف افزود :«امروز ما با اندیشه احمد شاه مسعود وارد میدان مبارزه شده ایم، آرمان مسعود یک حکومت مردم محور بود که هم در مرکز و هم در ولایات پیاده ساخته شود.»

او حکومت فعلی را بعد از ماه جوزای ۱۳۹۸ غیر قانونی خوانده گفت که در زمام امور نباید خلا به میان آید و باید یک فرد دیگر در ریاست جمهوری گماشته شود، تا از خلا قدرت سوء استفاده نشود و کشور به بحران نرود.

مسعود علاوه کرد: «درخواست ما از جامعه جهانی این است که  بالای برنامه های مردم و حکومت مردم محور سرمایه گذاری کنند.»

نقیب الله شهرانی تحلیلگر مسایل سیاسی در این مراسم گفت که بحران بی اعتمادی در کشور به حدی رسیده که همه مردم اعتماد به نفس را از دست داده اند این اعتماد باید میان مردم و حکومت دوباره احیا شود.

وی افزود: «برخی افراد خود مشکل ساز هستند، ما باید کاری کنیم که از فرد محوری و مردسالاری بیرون شویم، به زنان هم حق اشتراک در انتخاب شدن و انتخاب کردن را بدهیم، زیرا نصف جامعۀ ما را زنان تشکیل می دهد.»

وی قوم گرایی را یکی از چالش های بزرگ نظام خوانده گفت که در ۱۷ سال اخیر قوم گرایی در کشور ریشه دوانده است، چون زمانی که موضوعات سیاسی به میان می آید، بر حضور اقوام تاکید می شود.

او گفت: «محوریت قدرت در حال حاضر در ارگ و در کابل قرار دارد، در حالی که سایر اشخاص و جریان ها نیز حق دراند در چارچوب نظام فعالیت داشته باشند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر