زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

تیفا رهبری و کارمندان ارشد کمیسیون های انتخاباتی را به فساد متهم کرد

تیفا رهبری و کارمندان ارشد کمیسیون های انتخاباتی را به فساد متهم کرد

author avatar
10 Jan 2019 - 15:49
تیفا رهبری و کارمندان ارشد کمیسیون های انتخاباتی را به فساد متهم کرد
author avatar
10 Jan 2019 - 15:49

کابل (پژواک ۲۰ جدی ۹۷): "تیفا" تيم عملياتى کميسيون انتخابات بشمول رئیس دارالانشاء، رهبری و کارمندان ارشد کمیسیون های انتخاباتی را به فساد انتخاباتی متهم کرد.

محمد نعیم ایوب زاده رئیس تیفا "بنیاد انتخابات شفاف افغانستان" در نشست مطبوعاتی، امروز در کابل گفت که تیفا از فساد گسترده انتخاباتی در کمیسیون های انتخاباتی و ظرفیت موجود برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نگران است.

وی افزود، داکتر احمدشاه زمان زی رئیس دارالانشاء کمیسیون مستقل انتخابات، خیبر سعیدی مسؤول بسته بندی برگه‌های نتایج مرکزهای رأی دهی، زمری قلمیار رئیس عملیات ساحوی کمیسیون، سید ابراهیم سادات رییس تکنالوژی معلوماتی کمیسیون، ناصر مومند و حیدر مومند عضو تیم عملیاتی کمیسیون انتخابات از جمله کسانی است که زمینه تقلب و فساد انتخاباتی را در کمیسیون مستقل انتخابات فراهم نموده اند.

به گفتۀ موصوف، فساد اخلاقی نیز در کمیسیون های انتخاباتی در سطح رهبری و کارمندان ارشد انتخاباتی وجود دارد که از نام بردن افراد به دلیل تعرض در حریم خصوصی افراد به ویژه خانم ها خودداری نموده، افزود که نام اشخاص که در فساد اخلاقی متهم هستند، دریافته های تیفا موجود است.

او علاوه کرد که سطح رای زنان در کابل بین ۱۵صد الی ۲هزار رای است که این رقم کمی است، اما اطلاعات که نزد تیفا است، نشان میدهد که به نفع تعداد از خانم های مشخص رای بیشتر حساب شده، حتى کسانیکه بیش از ۲۰۰ رای نداشته اند، نام شان در لیست که هنوز اعلان نشده، وجود دارد.

ایوب زاده، ناظرین کمیسیون شکایات انتخاباتی را به تقاضا نمودن پول از کاندیدان از ۸۰ الی ۱۰۰ دالر امریکايی در بدل هر رای متهم کرده، گفت که مسوولین کمیسیون های انتخاباتی با کاندیدان بخاطر برنده شدن آنان از یک صد هزار تا سه صد هزار دالر امریکایی معامله کردند.

رئیس تیفا افزود که پروسه بازشماری آرای مراکز رای دهی نیز زمینه تقلب گسترده را در پروسه انتخابات پارلمانی گذشته مهیا کرده و همچنان در دیتاسنتر کمیسیون انتخابات فساد انتخاباتی صورت گرفته است.

او گفت، نتیجه مرور تیفا بر اوراق نتایج مراکز رای دهی نشان میدهد که میان ارقام نتایج اوراق روز انتخابات و اوراق نتایج بازشماری آرا و ليست نتایج که در وبسایت کمیسیون انتخابات نشر شده، تفاوت زیادی وجود دارد.

همچنان در اعلامیه اى مطبوعاتی تیفا آمده است که کمیسیون انتخابات در روزهای پس از انتخابات اعلام نموده بود که در حدود ۵ میلیون رای دهنده در سراسر کشور به جز غزنی توانسته اند، رای خویش را استعمال نمایند.

اما به اساس گزارشات که به تیفا میرسد، یک گروه خاص در داخل کمیسیون های انتخاباتی در حال ازدیاد آرای تعداد از کاندیدان هستند که تیفا در صدد مستندسازی این گزارشات است و پس از اعلان آرای کاندیدان و با مقایسه فورمه نتایج در دست داشته و جمع بندی آرای کاندیدان، نتایج کار خویش را اعلان خواهد نمود.

رئیس بنیاد انتخابات شفاف در مورد تمدید تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گفت که کمیسیون انتخابات با به تاخیر انداختن آن ماده ۶۱ قانون اساسی را نقض کرده است.

وى افزود که بر اساس ماده ۶۱ قانون اساسی دوره کار رئیس جمهور در اوایل ماه جوزا سال پنجم ختم میگردد و کمیسیون انتخابات با نقض صریح قانون اساسی در واقع دوره حکومت وحدت ملی را بشکل غیر قانونی تمدید کرده است.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر