زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

«تورید کالاهای مشابه خارجی سبب ورشکستگی فابریکه های تولیدی در هرات شده است»

«تورید کالاهای مشابه خارجی سبب ورشکستگی فابریکه های تولیدی در هرات شده است»

author avatar
14 Jan 2019 - 13:36
«تورید کالاهای مشابه خارجی سبب ورشکستگی فابریکه های تولیدی در هرات شده است»
author avatar
14 Jan 2019 - 13:36

هرات(پژواک،۲۴جدی ۹۷): شماری از صنعتکاران در هرات می گویند که تورید بی رویۀ کالاهای خارجی مشابه با تولیدات داخلی، سبب ورشکستگی برخی فابریکه های تولیدی شده و حتی توان رقابت را از آن ها گرفته است.

مالکان شماری از کارخانه ها درهرات، با انتقاد از عدم توجه حکومت برای رفع این معضل که سرمایه گذاران را با مشکلات مالی مواجه کرده است، می گویند که واردات کالاهای مشابه تولیدات داخلی، توان رقابت را از فابریکه داران شهرک صنعتی این ولایت گرفته است.

آنان در حالیکه وضع محصول بیشتر بر کالاهای وارداتی را یگانه راه بیرون رفت از این معضل می دانند، هشدار می دهند که اگر چنین اقدامی صورت نگیرد، سرمایه گذاران بیش از این زیان مند خواهند شد.

سید ابراهیم سادات مسئول یکی از فابریکه های تولید بسکویت در هرات، به آژانس خبری پژواک گفت که چند سال پیش، حدود شش میلیون دالر بالای کارخانه اش سرمایه گذاری کرده است؛ اما وضع تحریم های امریکا بر ایران، کاهش بهای تومان ایران و واردات کالاهای مشابه به داخل کشور سبب شده تا میزان درآمد سالانه فابریکه اش، از ۵۰۰ هزار دالر به یکصد هزار دالر کاهش یابد.

موصوف افزود که این عوامل، سبب شده تا شماری از کارخانه ها تعطیل و یا با رکود مواجه شوند.

وی تصریح نمود: «ما ۶۰ درصد مواد اولیه خود را از ایران وارد می کنیم؛ اما اجناس تولید شدۀ ایران با قیمت ارزان تر از تولیدات داخلی، به بازار عرضه می شود.»

سادات گفت که بارها از حکومت خواسته است تا محصول گمرکی بالای کالاهای وارداتی مشابه را افزایش دهد و یا واردات آن ها را منع قرار دهد؛ اما تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

فیض احمد مسئول یک فابریکه دیگر در شهرک صنعتی هرات گفت که از شش ماه به این‌ سو، به دلیل کاهش بهای تومان ایرانی و واردات کالاهای مشابه، شمار کارگران را از ۳۰۰ تن به ۶۰ تن کاهش داده است.

موصوف افزود: «وضعت کار و بار ما خیلی خوب و همه چیز سر به راه بود؛ اما حالا خراب شده و ما عواید خوب به دست نمی آوریم.»

حمیدالله خادم رییس اتاق صنایع و معادن هرات، با نگرانی از تورید کالاهای مشابه، گفت که شهرک صنعتی هرات توانایی رفع بسیاری از نیازمندی های مردم افغانستان را دارد؛ اما رقابت های ناسالم مانع رشد و توسعه این شهرک شده است.

وی افزود که افغانستان در بیشتر بخش های محصولات خوراکی، به خودکفایی رسیده است و درصورتی که حکومت تدابیر جدی برای منع ورود کالاهای مشابه خارجی داشته باشد، این کارخانه ها می تواند پاسخگوی نیازهای مردم افغانستان باشد.

بر پایه معلومات خادم، از جمع ۵۰۰ فابریکه در سه فاز شهرک صنعتی هرات، ۳۲۰ فابریکه فعال می باشند که حدود ۱۸۰ کارخانه به دلیل نبود برنامه های حمایتی، از تولید بازمانده و تعطیل شده اند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر