زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

نامزدان معترض، نتایج اعلام شدۀ ولايت کابل را قبول نداریم

نامزدان معترض، نتایج اعلام شدۀ ولايت کابل را قبول نداریم

author avatar
16 Jan 2019 - 15:27
نامزدان معترض، نتایج اعلام شدۀ ولايت کابل را قبول نداریم
author avatar
16 Jan 2019 - 15:27

 کابل (پژواک، ۲۶ جدی ۹۷): شمارى از نامزدان انتخابات ولسى جرگه، ضمن استقبال از تصمیم کمیسیون شکایات انتخاباتی مبنی بر ابطال آرای حوزۀ کابل، هشدار دادند در صورت عدم توجه به  اين مسئله، دست به اعتراضات گستردۀ مدنى خواهند زد.

انتخابات ولسى جرگه در ٢٨ و ٢٩ ميزان در ٣٢ ولايت و در پنجم عقرب در کندهار برگزار شد.

بیش از۳۰ نامزد انتخابات ولسی جرگه مربوط به حزب حرکت انقلاب اسلامی مردم افغانستان، امروز در نشست خبری در کابل، با پُر تقلب خواندن انتخابات ولسی جرگه، مدعی شدند که کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات در مرکز و ولايات به اخذ رشوه، زمینه را برای برنده شدن نامزدان متقلب فراهم کرده اند.

مولوی عبدالحکیم منیب رییس  اين حزب،  سخنران نخست اين نشست با تاکید برجعلی بودن نتايج ابتدایی انتخابات ولسی جرگه گفت: «هم اکنون ما همه به کمیسیون سمع شکایات می رویم و اگر آنها صدای ما را ناشنیده گرفتند، به حرکت های مدنی خود ادامه خواهیم داد.»

عطاء لله فیضانی سخنگوی حزب حرکت انقلاب اسلامی مردم افغانستان گفت که قبل از برگزاری انتخابات، رهبری این حزب، به دلیل ضعف مدیریتی کمیسيون های انتخاباتی، بستۀ پیشنهادى را با اين کمیسیون ها شريک ساخته بود؛ اما متاسفانه که نظریات شان کمتر پذیرفته شد و به همین دلیل انتخابات به چالش کشیده شد.

وی افزود که کمیسیون های انتخاباتى، در اثر رقابت هايی که داشتند، پروسۀ انتخابات را پُراز فساد نمودند و خود شان نیز آن را می پذیرند.

موصوف، انتخابات ولسی جرگه ۲۸ و ۲۹ میزان را خيلى پرچالش عنوان کرده گفت: «غيرفعال بودن دستگاه هاى بایومتریک،  دير رسيدن کارمندان ومواد انتخاباتى به سايت ها، کمبود اوراق رایدهی، نبود نام بسیاری از رایدهندگان در دیتابیس، ديرباز شدن محلات رای دهی، مسدود بودن مراکز رای دهی به  دليل ناامنی، پُرکردن صندوق هايى از سوى زورمندان درهمکارى با کارمندان انتخاباتى و استفاده هزاران جلد تذکره وبرچسپ هاى جعلى، ازجمله مشکلات اساسى در روز انتخابات بود، که منجربه خدشه دارشدن روند اين انتخابات گرديده است.»

افزون برآن، وى گفت که پروسه شمارش آرا نيز داراى مشکلات زياى بوده که دستبرد به آراى يک نامزد از سوى نامزد ديگر، فروش آراء  در بدل پول ازسوى کارمندان انتخابات، مداخله و دستبازى در ديتابيس آرا از سوى حلقات مختلف از مواردى بود که شفافيت اين روند را کاملا زير سوال برد .

یاسمین سروری يکى ازنامزد ان معترض ولسى جرگه از ولایت کابل، دراين نشست گفت: «متاسفانه کسانی که پو ل وزور و زر داشتند به کميسيون انتخابات پول دادند تا آراى  ما را به نفع آنها شمارش نمايند.»

موصوف افزود  تا زمان فیصله کمیسیون شکایات انتخاباتی انتظار می کشند، اگر اقدام این کمیسیون هم عادلانه نبود، در آن صورت به حرکت های مدنی شان ادامه می دهند.

اعضای حزب حرکت انقلاب اسلامی افغانستان، از حکومت خواست تا افرادی را که جرایم و تقلب انتخاباتی را انجام داده اند، به نهادهای عدلی و قضایی معرفی کند.

قاری سیدعمرهوتک يکى ديگر از نامزدان معترض ولايت کابل گفت: «ما به حرکات مدنی خود ادامه می دهیم، حق خواسته می شود، حق داده نمی شود، ما حق خود را در بدل سرو مال  خود می خواهیم.»

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر