زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

کار ساخت نخستین انستیتيوت زعفران افغانستان در هرات آغاز شد

کار ساخت نخستین انستیتيوت زعفران افغانستان در هرات آغاز شد

author avatar
16 Jan 2019 - 13:57
کار ساخت نخستین انستیتيوت زعفران افغانستان در هرات آغاز شد
author avatar
16 Jan 2019 - 13:57

هرات (پژواک، ٢٦ جدى ٩٧): وزير زراعت، در مراسم تهداب گذارى انستيتيوت زعفران در هرات گفت که ترکيه، علاقه مند سرمايه گذارى در بخش توليد و پروسس زعفران در هرات مى باشد.

 نصیراحمد درانی وزیر زراعت، آبیاری ومالداری، طى سفرش در هرات؛ امروز سنگ تهداب اين انستيتيوت را گذاشت و گفت که تعمير انستيتيوت زعفران که به هزينۀ شصت ميليون افغانى از بودجه آن وزارت اعمار مى گردد، در دو سال آينده به بهره بردارى سپرده خواهد شد.

به گفته موصوف؛ هدف از ایجاد اين انستیتيوت تحقیق، ترویج و بازاریابی برای زعفران افغانستان مى باشد.

وى بابيان اينکه زعفران کشور، از کيفيت عالى برخوردار مى باشد، افزود: "به همين دليل ترکیه تصمیم گرفته است که زعفران مورد نیاز خود را که سالانه به ٣٠٠ کيلوگرام مى رسد، از افغانستان تامین کنند."

 اين درحاليست که به گفتۀ مسئولان زراعت ولايت هرات، در سالهای اخیر رشد تولیدات زعفران بیشتر شده است و ولایت هرات توانسته با ١٥ تُن تولید در این ولایت، حدود٩٠ درصد زعفران در افغانستان را تولید کند.

وزيرزراعت دربخشى ازصحبت هايش خاطرنشان کرد که ترکیه علاقه مند است تا بالای زعفران در ولایت هرات سرمایه گذاری کند و سپس زعفران این ولایت را پروسس و بسته بندی کرده و به نام افغانستان به بازارهای جهانی صادر نمايد.

محی الدین نوری سرپرست ولایت هرات در اين مراسم گفت کشور ترکیه همچنان تعرفه های گمرکی بالای صادرات زعفران را از ٣٠ درصد به صفر کاهش داده است.

در همین حال، شماری از زعفران کاران از این برنامه ها برای رشد زعفران ابراز خرسندی می کنند.

غلام حضرت یک تن از زعفران کاران ولسوالی پشتون زرغون ولايت هرات، به آژانس خبرى پژواک گفت: «ما از تلاش های حکومت در راستای زعفران خوشحال هستیم و امیدوار هستیم که با این اقدامات، قیمت زعفران مانند سال های گذشته افزایش یابد.»

سرور یک تن دیگر از زعفران کاران این ولسوالی گفت: «تنها خواسته ما همین است که قیمت زعفران مثل سال های گذشته افزایش یابد و این کارهای دولت هم میتواند تاثیری در این قسمت داشته باشد.»

این درحالیست که چندی پیش، زعفران کاران در هرات گفته بودند که قیمت هر کیلو زعفران، از ١٠٠ هزار به ٣٠ هزار افغانی کاهش یافته است و اگر دولت اقدامی برای بهبود قیمت زعفران روی دست نگیرد، آنان ناگزیر خواهند شد که دو باره به کشت کوکنار رو بیاورند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر