زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

با برگزاری هر انتخابات تقلب افزايش و مشارکت مردم واستقلالیت کمیسیون کاهش یافته است

با برگزاری هر انتخابات تقلب افزايش و مشارکت مردم واستقلالیت کمیسیون کاهش یافته است

author avatar
17 Jan 2019 - 14:49
با برگزاری هر انتخابات تقلب افزايش و مشارکت مردم واستقلالیت کمیسیون کاهش یافته است
author avatar
17 Jan 2019 - 14:49

کابل(پژواک،۲۷جدی ۹۷):اشتراک کننده گان، "رونمایی گزارشی بی نظمی های انتخابات ریاست جمهوی "۲۰۱۴می گویند که با برگزاری هر انتخابات درافغانستان تخلف،تقلب افزايش و اما مشارکت مردم واستقلالیت کمیسیون کاهش یافته است.

امروزدرنشستی که به ابتکارانستیتيوت مطالعات استراتیژيک افغانستان برگزار شده بود ازگزارش "توماس جانسون" تحلیلگر ارشد غیر مقیم این انستیتيوت رونمایی شد.

دراین گزارش یک صد صفحه يى، تحت عنوان "افسانۀ ديموکراسی انتخاباتی افغانستان؛ بی نظمی های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴ "از تقلب، تخلف و بی نظمی های انتخابات پرده برداشته شده است.

دراين گزارش،انتخابات یاد شده پُرتقلب خوانده شده وتذکررفته که نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴غیر قانونی و نا مشروع بوده است.

در بخشی این گزارش آمده است:«هر انتخاباتی که از سال ۲۰۰۴به این سو در افغانستان برگزار شده تا حدودی آمیخته باتقلب بوده است، اما انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴به نظر می رسد که یک مورد خاص باشد، دراین انتخابات بی نظمی های انتخاباتى چنان گسترده بود که تیم داکتر عبدالله علیه اشرف غنی ادعا کرد.»

دراين گزارش، نتايج دوراول ودوم انتخابات ٢٠١٤ با تفکيک آراى استعمال شده هرولايت، نام هاى نامزدان انتخابات، آراى مربوط به اقوام (پشتون، تاجک، هزاره وازبک ) به شکل مشرح بيان شده است.

توماس جانسون تهيه کننده اين گزارش يکصد صفحه يى که ازطريق اسکايپ با اشتراک کننده هاى اين نشست صحبت ميکرد، گفت که اين گزارش به اساس حقايق، واقعيت هاى عينى وکاملا بيطرفانه تهيه گرديده است .

جانسون افزود که به دليل اينکه ارقام دقيق نتايج انتخابات ٢٠١٤ ديرتربه دسترس وى قرارگرفته، بناء در نشرگزارش ياده تاخيربعمل آمد.

داوود علی نجفی رییس پیشین دارالانشاء کمیسیون مستقل انتخابات که در نشست امروز حضور داشت این گزارش را مسلکی خوانده گفت که در این گزارش به تمام ابعاد انتخابات توجه شده است.

وی با آن که می گوید، گرچه گوش شنوا برای اصلاحات انتخاباتى وجود ندارد؛اما می افزاید:«برای شفافیت در انتخابات ریاست جمهوری باید فهرست رای دهنده گان یک ماه قبل از برگزاری انتخابات تهیه و نفوس شماری صورت گیرد، همواره با نفوس شماری مقاوت صورت گرفته است، اگر ما نفوس شماری دقیق داشته باشیم نیاز نیست که اوراق بیشتر به مراکز رای دهی فرستاده شود، اضافه روان کردن اوراق مشکل ساز است.»

وی همچنان می گوید، تا زمانی که نظام انتخاباتی فعلی تغییر نکند،عدالت تامین نخواهد شد.

 افزون برآن اين کارمند پيشين کميسيون انتخابات گفت، اگرکمیسیون مستقل انتخابات مقتدر نباشد و به اساس صلاحیتی که قانون اساسی برايش داده است عمل نکند به هيچ عنوان شفافیت درانتخابات تامین نخواهد شد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر