زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

یک دخترهنر پیشه: ازهنرپیشگان دختردرافغانستان حمایت نمی شود

یک دخترهنر پیشه: ازهنرپیشگان دختردرافغانستان حمایت نمی شود

author avatar
17 Jan 2019 - 10:47
یک دخترهنر پیشه: ازهنرپیشگان دختردرافغانستان حمایت نمی شود
author avatar
17 Jan 2019 - 10:47

کابل(پژواک،٢٧ جدی ۹۷): یک هنرپیشه افغان می گوید که پیروی از سنت های حاکم و دید منفی افراد نسبت به حضور خانم ها در بیرون از منزل سبب شده تا دختران نتوانند استعداد نهفته شان را در عرصه هنر سینما به نمایش بگذارند.

صنم سادات هنر پیشه ۲۵ساله که از پنج سال به این سو به هنر سینما (بازیگری) رو آورده است در صحبت با آژانس خبری پژواک گفت که تا به حال در چهار فلم بلند سینمایی نقش مرکزی را بازی کرده است.

موصوف باشنده اصلی ولایت کابل بوده و متولد تهران پایتخت ایران می باشد، تعلیماتش را تا صنف دوازدهم در آن جا به پایان رسانیده است.

وی که رؤیای کار کردن در فلم ها را از کودکی در سر می پرورانده است، حالا با عشق این کار را در سینمای افغانستان انجام می دهد.

به گفته او، چند سال پیش یک فرصتی پیش آمد تا وی در برنامۀ در لیسه استقلال شهر کابل شرکت کند و در آن جا با شماری از هنرپیشگان و سینماگران کشورآشنا شده و صحبت های را که با آنان داشته است، تشویق شده تا در فلم های داستانی نقش داشته باشد.

وی افزود :«موقعی که من به هنر سینما رو آوردم اعضای خانواده ام آگاهی نداشتند، وقتی به دیدار شان به تهران رفتم و دانستند که من هنر پیشه سینما شده ام خیلی تعجب کرده وشوکه شدند، مرا سرزنش کردند من ترسیدم چون جامعه سنتی داریم و خانواده ها حاضر نمی شوند که دختران شان بازیگر سینما شوند، اما با مرور زمان کم کم راضی شدند.»

صنم خاطر نشان کرد که دختران خیلی می خواهند به سینما رو بیاورند، اما ابتدا می خواهند بدانند که فلم داخلی است یا فستیوالی؟ اگر داخلی بود خودشان را کنار می کشند، اما اگر بدانند که فستیوالی است با علاقمندی در آن نقش بازی می کنند.»

به گفته وی، در جامعه افغانستان دختران نیاز به حمایت و تشویق دارند تا بتوانند درعرصه سینما قدم بگذارند و هنر پیشه شوند.

موصوف تصریح نمود که نبود نهاد حامی از دختران بازیگر عرصه سینما، سبب شده تا شماری از دختران که از استعدادهای خوبی برخوردارند، عقب نشینی کنند.

وی نشر فلمهای خارجی را در رسانه های تصویری باعث متضررشدن سینمای افغانی خوانده گفت: « نشرفلم های خارجی در تلویزیون ها هم به ضررخود ماست و هم جامعه ما را به بیراهه می کشد، جای تاسف است فلم های افغانی که ساخته می شود در خارج از کشور به نمایش گذاشته می شود و جایزه می گیرد، اما در کشور خود ما فلم های خارجی به نمایش گذاشته می شود.»

به گفته او، مالکان رسانه ها نمی خواهند فلم های افغانی را خریداری و به نمایش بگذارند، اگر نه برخی فلم های افغانی داستان های جالب و آموزنده دارند.

وی گفت:« قرار بود نقش مرکزی را دریک فلم هنری بنام تهمینه آن بازی کنم، اما نبود بودجه باعث شده که نتوانم کار آن فلم را نهایی بسازم، فلمم ازطرف افغان فلم تایید شد، اما بودجه اش را ندارم.»

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر