زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

گلبدین حکمتیار به عنوان دهمين نامزد انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد

گلبدین حکمتیار به عنوان دهمين نامزد انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد

author avatar
19 Jan 2019 - 14:32
گلبدین حکمتیار به عنوان دهمين نامزد انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد
author avatar
19 Jan 2019 - 14:32

کابل(پژواک، ۲۹ جدی ۹۷): گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی، به عنوان دهمين نامزد انتخابات ریاست جمهوری، با  دو معاونش، امروز در کميسيون انتخابات ثبت نام کرد.

حکمتیار به حیث نامزد ریاست جمهوری، دوکتور فضل الهادی وزین به حیث معاون اول و قاضی حفیظ الرحمن نقی به حیث معاون دوم، عصر امروز رسماً در یک تکت انتخاباتی ثبت نام کردند.

حکمتيار که متولد ۱۳۲۶ در کندز است، زمانی که محصل پوهنتون پل تخنيک کابل بود، به سياست روی آورد. در سال ۱۳۴۹ که اوج تنش های ايدیولوژيک گروه های راست و چپ بود، به عضويت گروه «جوانان مسلمان» در آمد و پس از دو سال فعاليت زندانی شد و تا ١٣٥٢  در زندان به سربرد. او با کودتای محمد داوود به پاکستان رفت و پس از کودتای ۷ ثور ۱۳۵۷ با کمک حکومت پاکستان، حملات چريکی را عليه دولت به رهبری حزب دموکراتيک خلق آغاز کرد. در سال ۱۳۵۸ از حزب جمعيت اسلامی جدا شد و حزب اسلامی را تاسيس کرد؛ سازمان سياسی که دو سال پس از تاسيس آن به دو شاخه حزب اسلامی حکمتيار و حزب اسلامی يونس خالص انشعاب نمود.

اما وی بر اساس توافق با دولت کنونی، به پايان دادن جنگ عليه دولت متعهد گرديده و مهمترين دستاوردهای اين توافق برای حکمتيار مصِونيت قضايی، بيرون شدن نام وی از فهرست سياه سازمان ملل متحد و آزادی زندانيان حزب اسلامی است.

گلبدین حکمتیار، بعد از ثبت نام، در صحبت با رسانه ها گفت که به تقسيم قدرت بين احزاب و اقوام معتقد نبوده  و افراد بايد به اساس شايستگى انتخاب گردند.

اين نامزد انتخابات رياست جمهورى، نظام فعلى را ناکام خوانده  وگفت: "دولت عامل ادامۀ جنگ کنونى بوده و اين نظام از بيرون بالاى افغانها تحميل شده است."

حکمتيار درادامۀ صحبت هايش خاطرنشان کرد که طرفدار نظام فدرالى وصدارتى نيست، بلکه کشور به يک نظام قوى مرکزى که در راس آن رييس جمهورمنتخب مردم  قرار داشته باشد، نياز دارد .

موصوف با بيان اينکه حزب اسلامى، قبلا طرح بديل قانون اساسى را ارائه کرده که به گفته وى ازلحاظ محتوا وعددى، شايسته تر از قانون اساسى فعلى مى باشد .

پیش ازاین؛ داکتر زلمی رسول با شعار«وحدت ملی، عدالت، امنیت، صلح، اعتدال و برابری»ِ؛ عبداللطیف پدرام با شعار «آزادی، عدالت و امنیت»؛ محمد حکیم تورسن با شعار «ما عمل می کنیم، شعار نمی دهیم»؛ سید نورالله جلیلی؛ عنایت الله حفیظ؛ فرامرز تمنا؛ شهاب حکیمی؛  و محمد حنیف اتمر با شعار «صلح و اعتدال» براى نامزدى در انتخابات رياست جمهورى ٢٩سرطان ١٣٩٨ ثبت نام کرده اند.

کمیسیون مستقل انتخابات، ۲۹ سرطان سال آینده را روز برگزارى انتخابات رياست جمهورى و از ١٣ تا ۳۰ ماه روان را، زمان ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده و گفته است که کميسيون، هیچ پلانی براى  تمدید روند ثبت نام نامزدان ریاست جمهوری روی دست ندارد.

بر اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات، هر فردی که می خواهد نامزد انتخابات ریاست جمهوری باشد؛ باید مسلمان، تبعۀ افغانستان و تا روز برگزاری انتخابات چهل سال سن داشته باشد، یکصدهزار تذکره برچسب دار ارایه کند و یک میلیون افغانی را نقداً به این کمیسیون بسپارد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر