زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

علاقمندى جوانان به مطالعۀ کتاب در فراه به صفر تقرب کرده است

علاقمندى جوانان به مطالعۀ کتاب در فراه به صفر تقرب کرده است

author avatar
23 Jan 2019 - 14:17
علاقمندى جوانان به مطالعۀ کتاب در فراه به صفر تقرب کرده است
author avatar
23 Jan 2019 - 14:17

فراه (پژواک،٣ دلو ٩٧): استفاده از انترنت منحيث منبع معلومات و سرگرمى جوانان در صفحات اجتماعى چون فيسبوک و غيره، فرهنگ کتابخوانى را در فراه چندين برابر کاهش داده است.

در مرکز فراه، تنها کتابخانۀ عامه وجود دارد.

بنیامین رحیمی رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت فراه، به آژانس خبرى پژواک گفت در زمانى که اکثريت مردم به انترنت دسترسى نداشتند و بلد نبودند که چگونه از صفحات اجتماعى چون فيسبوک، تويتر، یوتیوب و غيره استفاده کنند، روزانه بيش از ٥٠ تن به کتابخانۀ عامه مربوط اين رياست در مرکز فراه مراجعه مى کردند.

اما او افزود که از چند سال بدینسو، روز به روز علاقه مندان مطالعۀ کتاب و مراجعین کتابخانۀ يادشده کاهش داشته است.

وى گفت که اکنون در يک هفته، کمتر از پنج تن به اين کتابخانه براى مطالعه مراجعه مى کنند.  

رییس اطلاعات و فرهنگ فراه، استفاده از انترنت و صفحات اجتماعى را موثر دانسته؛ اما از جوانان  خواست تا از زیاده روی در استفاده آن پرهیز کنند؛ زيرا به گفتۀ او مطالعه و برداشت لذت بخشى که در اوراق کتاب نهفته است، در صفحات اجتماعی دیده نمی شود.

وی از جوانان تقاضا کرد تا از کشور های پیشرفته بیاموزند؛ آنها در کنار پیشرفت و ترقی روزمره شان، با استفاده از کتاب و زنده نگهداشتن فرهنگ کتابخوانی، روز به روز قله های بلند اهداف زندگی شان را فتح ميکنند و این امر در بین جوانان شان تبدیل به یک فرهنگ شده است.

فضل احمد مدیر مسئول کتابخانه عامۀ ولايت فراه نيز گفت که شمار کسانى که به اين کتابخانه مراجعه مى کنند، از چندين سال به اين طرف به شکل روزافزون در حالى کاهش يافته است که در اين  کتابخانه، بیش از شش هزار جلد کتب مختلف النوع، سالون ها و مکان مناسب برای مطالعه وجود دارد.

برخى جوانان نيز مى گويند که به کارگيرى انترنت منحيث يک منبع معلومات و همچنان استفاده از صفحات اجتماعى، سبب کم شدن علاقمندى آنها به مطالعۀ کتاب شده است.     

نذیر احمد محصل پوهنځی تعلیم و تربیه پوهنتون فراه گفت که به مطالعۀ کتاب نيز علاقمند است؛ اما زمانى که نياز به معلومات در مورد درس هاى مربوط به پوهنتون پيدا کند، مى تواند آن را از منابع انترنت به دست آورد و ضرور  نمى داند که کتاب خريدارى کند و يا به کتابخانه مراجعه کند.

وى گفت که در وقت فارغ از درس هايش، از فيسبوک نيز استفاده مى کند. 

اسماعیل یک تن از محصلان پوهنځی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون خصوصی ابونصر فراهی نیز به پژواک گفت: «بعضی وقت ها استادان در پوهنتون برای ما سوژه و یا کدام پروژه می دهند، مواد لازم به آن تقريبا در انترنت يافت مى کنم، باز تنبلی می شود، به کتابخانه نمی روم تا همو پروژۀ خود را غنی تر و جذاب تر سازم.»

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر