زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“اخاذی های غیرقانوني از موترهاى باربرى در تورخم بار ديگر آغاز شده است”

“اخاذی های غیرقانوني از موترهاى باربرى در تورخم بار ديگر آغاز شده است”

author avatar
24 Jan 2019 - 09:18
“اخاذی های غیرقانوني از موترهاى باربرى در تورخم بار ديگر آغاز شده است”
author avatar
24 Jan 2019 - 09:18

جلال آباد (پژواک، ٤ دلو ۹۷): آژانس خبری پژواک، اسنادى را دریافت نموده که بر مبنای آن، پولیس شهرک تورخم در مربوطات ولسوالی مومندره، بعد از چندماه بار دیگر از وسایط باربری که از گذرگاه تورخم رفت و آمد دارند، پول غیرقانونی اخذ میکند.

آژانس خبری پژواک، سال پار روی همین موضوع گزارشى را پخش نموده بود؛ در گزارش متذکره رانندگان وسایط و تاجران در مورد اخاذی پول از سوی پولیس، شاکی بودند.

بعد از نشر گزارش آژانس خبری پژواک، پرسونل موظف وزارت امور داخله در تورخم، دست به کار شد، کمیسارپولیس سرحدی، معاون کمیسار و برخی افراد دیگر فرار نمودند که به اساس گزارش ها معاون کمیسار، به پنج سال حبس محکوم شد.

همچنان حیات الله حیات والی ننگرهار، به تاریخ ۱۰ میزان سال جاری، حین سفر به تورخم، به اتهام آزار و اذیت رانندگان و مسئولین وسایط باربری و موترهای دیگر، به همکاری منسوبین امنیتی، ۱۲ تن را بازداشت نمود.

بعد از اتخاذ اقدامات متذکره، از چند ماه بدینسو میزان فساد در گذرگاه تورخم تنزیل شده بود؛ اما اکنون رانندگان شاکی اند که بار دیگر پولیس، از نزد شان به پیمانه وسیع پول اخذ مینماید.

با وجودیکه پول متذکره در برابر کدام اسناد اخذ نمیشود و مستندسازی آن کار دشوار است؛  اما آژانس خبری پژواک به ویدیوهايی دسترسی پیدا کرده که طی آن پولیس، طورعلنی از رانندگان موترهای باربری پول اخذ میکند.

گزارش های ضد و نقیض در خصوص میزان پول اخاذی وجود دارد که از سه هزار کلدار آغاز و حتی برخی اوقات به سی هزار کلدار بالغ میشود.

 به اساس معلومات کمیساری تورخم، هر روز طور اوسط حدود ۵۰۰ موترباربری کلان از مسیر تورخم رفت و آمد میکند که بیش از نصف آن از سوی افغانستان، به آن طرف تورخم و متباقی دیگر وارد افغانستان میشود.

پژواک در این گزارش خود نظریات تاجران، رانندگان وسایط، فعالان مدنی و شورای ولایتی این ولایت را اخذ نموده است که همه با یکصدا، پولیس شهرک سرحدی تورخم را به اخذ پول متهم نموده اند.

مسئولین ولایت ننگرهار، گرچه این مشکل را رد نمیکنند؛ ولی میگویند که دراین اواخر میزان فساد در شهرک تورخم کاهش یافته است.

ویدیویی اخاذی پول از رانندگان توسط پولیس

یک ویدیوى مخفی ثبت شده در شهرک تورخم که به دست پژواک رسیده، در آن مشاهده میشود که یک پولیس سرحدی، از راننده موتر تیلری پول اخذ میکند و بلافاصله به جیب پتلونش میگذارد.

در یک ویدیوى ۱۳ ثانیه ای دیگر، پولیس جیب راننده موتر باربری را تلاشی میکند و زمانیکه پول حصول نمیشود، وی را مورد لت وکوب قرار میدهد.

صدای کمیسار آن زمان

پژواک همچنان صدايی را دریافت کرده که به تاریخ ۲۹ برج دسمبر سال ۲۰۱۸، یک کمیسار آن وقت در تورخم، از طریق مخابره بر پولیس صدا میکند که برخی موترها را به رفتن صبح وقت آماده سازد.

نامبرده بعد از مدتی، همان سرباز را طلب نموده و بر وی تاکید میکند که موترهای باربری را آماده سازد.

برخی منابع، به پژواک گفته اند که در بدل اخذ پول، به وسایط بدون نوبت اجازه رفتن از این مسیرها داده میشود.

شکایت های رانندگان

هجرت راننده موتر تجارتی تیلر، به پژواک گفت که از یکماه بدینسو در انتظار عبور از گذرگاه تورخم است؛ اما اکثر رانندگان موترهای باربری که پولیس را پول داده اند، بدون انتظار اجازه تردد برایش داده می شود.

موصوف علاوه کرد: “دیشب وسایط را درمنطقه باریکاب متوقف کردیم، پولیس پوسته آمد و خواستار پول شد، کسانیکه سه – سه هزارکلدار دادند، آنها صبح رفتند و ما تاکنون ایستاده استیم.”

شینواری یکتن از رانندگان دیگر موتر باربری نیز به پژواک گفت: “قسم به خدا که از بیست روز بدینسو در تورخم ایستاده ام، موترهای دیگر با دادن پول، بدون توقف حرکت می کنند، پولیس پول را به واسطه یک شخص با لباس ملکی اخذ میکند.”

راننده دیگر که درحال عبور از گذرگاه تورخم بود، به شرط افشا نشدن نامش به پژواک گفت که ماه پیش ۳۰ روز منتظر بود؛ اما این بار مجبور شد که با پرداخت پانزده هزار کلدار، زودتر به آن سوى تورخم عبورکند.

موصوف گفت: “یکتن همرایم فیصله کرد، پول را برایش دادم، به نام پولیس سرحدی، اکنون اجازه دریافت نموده و بدون نوبت، به حرکت خود ادامه میدهم.”

مشکلات در برابر تاجران

تاجران میگویند که به سبب همین مشکلات، اموال شان نسبت به گذشته گران تمام میشود که خساره آن به مردم میرسد.

مسئولین اتحادیه شرکت های استخراج سنگ تالک نیز میگویند که بسا اوقات، با ایجاد ازدحام و هرج و مرج، زمینه را برای اخذ پول از رانندگان مساعد میسازد.

بلال موسی زی معاون این اتحادیه، به پژواک گفت که آنها به کرات مشکل متذکره را با مسئولین کمیساری، ترانسپورت و ادارات دیگر در میان گذاشته اند؛ اما تاکنون به آن رسیدگی صورت نگرفته است.

نور رحمن معاون معاون شورای هماهنگی تاجران و رانندگان وسایط در تورخم، به پژواک گفت  که پولیس و مامورین گمرک، بدون اخذ پول هیچ کار انجام نمی دهند.

مسئولین اتاق تجارت ننگرهار میگویند پولیس تورخم به عناوین مختلف، از رانندگان وسایط پول اخذ می کند؛ اما مشکل این است که پول را توسط اطفال جمع آوری می نماید.

شاکرالله ساپی سخنگوی، این اداره به پژواک گفت: “نه تنها از وسایط باربری متوقف پول اخذ می کند، بلکه از موترهای باربری درحال حرکت نیز هزار کلدار، پنجصد افغانی و به بهانه های مختلف پول اخذ می کند.”

به اساس معلومات نامبرده، موترهای خالی بیشتر انتظار میکشند، ولی وسایطى که در آن اموال طور اخص میوه و ترکاری بار میباشند،  برای مدت طولانی متوقف نمیشود.

خانزاده افغان یکتن از تاجران، به آژانس خبری پژواک گفت در گذشته اموال به مقدار مشابه از بندر کراچی تا ننگرهار، به دو صد هزار افغانی تا ننگرهار میرسید؛ اما اکنون این پول سه چند افزایش یافته است.

موصوف علاوه نمود: “درکنار افزایش کرایه مشکل دیگراین است، هنگامیکه موترهای باربری برای یکماه توقف داده شود؛ کمپنی از هر کانتینر ۱۲۰ دالر کرایه اخذ مینماید.”

فعالان مدنی و شورای ولایتی

فعالان مدنی ننگرهار میگویند که همواره از موجودیت فساد توسط پولیس در تورخم شکایت نموده؛ اما تاکنون هیچ اقدام مثبت دراین راستا صورت نگرفته است.

عبداللطیف واحدی مسئول شورای هماهنگی نهادهای مدنی درننگرهار، به پژواک گفت که این مشکل تا رییس جمهور و وزارت امور داخله رسیده؛ اما هیچکس درمورد اقدام قاطع نکرده است.

موصوف علاوه نمود: “همواره در تورخم علیه اخاذی پول توسط پولیس مبارزه نموده و آن را با رسانه ها درمیان گذاشته ایم، معلومات نیز در اختیار ما است که پولیس از یک موتر باربری، از پنجصد تا شش هزار کلدار اخذ می نماید.”

همچنان عبدالرحمن معاون اتحادیه وحدت جوانان گفت که پولیس تورخم عمداً رانندگان وسایط را مجبور نموده تا با پرداخت پول، از گذرگاه تورخم عبور کنند.

 نامبرده افزود که موترهای باربری تا ولسوالی مومندره قطار ایستاده می باشند و در آنجا به بهانه های مختلف اجازه رفتن برای شان داده نمی شود که در نهایت راننده واسطه به تادیه پول مجبور میشود.

شورای ولایتی میگوید که پولیس با مسئولین پاکستانی نیز همدست است.

اعضای شورای ولایتی ننگرهار میگویند که پولیس سرحدی افغان با مسئولین پاکستانی موجود در تورخم، با مشارکت هم این کار را انجام میدهند.

اجمل عمر عضو شورای ولایتی، به پژواک گفت که طرفین با همدیگر دست دارند، به رانندگان که پول میدهند، از طرف شب نیز اجازه رفتن برای شان داده میشود.

موصوف افزود: “زمانیکه جهت نظارت به تورخم میرسیم و پارچه ها را از وسایط جمع آوری می کنیم، دروازه آن طرف تورخم مسدود می شود، با آنها رابطه تیلیفونی دارند و همراۀ شان تماس برقرار میکنند که ناظرین آمده و دروازه را مسدود نمایید.”

اصحاب ولی مسلم عضو دیگر شورا نیز اظهارات مشابه نموده و گفت رانندگان، طور عمدی مجبور به پرداخت پول شده و از گذرگاه تورخم عبور می کنند.

نامبرده گفت که موترهای باربری تا یک ماه توقف داده میشود، بالاخره از روی اجبار، به تادیه پول رو می آورند؛ زیرا در صورت توقف، آنها مصارف اضافی را می پردازند.

این عضو شورا میگوید که ثبوت و شواهد دراین خصوص از این رو وجود ندارد که پول دست به دست داده میشود و پولیس بیشتر آن را توسط اطفال و افراد دیگر جمع آوری می نماید.

واکنش های مسؤولین

مسئولین کمیساری تورخم میپذیرد که در گذشته این کارها انجام میشد؛ اما اکنون جداً از آن جلوگیری شده است.

دگرمن پاچا معاون این کمیساری، به پژواک گفت که کمیسار و معاونش، از دو هفته بدینسو تقرر حاصل نموده و برای جلوگیری از فساد تلاش ها را تسریع نموده اند.

تمیم عارف مومند معاون والی ننگرهار، موجودیت فساد دراین عرصه را رد نکرده و گفت که تاجران و رانندگان وسایط درشهرک تورخم، راجع به موجودیت فساد  در ادارات مختلف  شکایت هاى زياد نموده اند.

نامبرده افزود: “شکایات علیه کمیسار گذشته بیشتر بود، بنا بر شکایات زیاد وی تبدیل شد، اکنون فرد جدید دراین بست تقررحاصل نموده، در حال نظاره از کارکردهای وی استیم.”

وی گفت که هفته گذشته، یک هیئت به ریاست سمیع الله مومند مشاور رییس جمهور، برای تحقیق پیرامون فساد درشهرک تورخم به آن جا رفته بود.

نامبرده اذعان کرد که هیئت متذکره، درباره شکایت های مردم از کمیساری، گمرک، شاروالی، ترانسپورت و برخی ادارات دیگر تحقیق نمود.

نامبرده علاوه نمود که در خصوص همه ادارات یادشده شکایات موجود است، در باره شکایت های کمیساری چند روز پیش اقدام صورت گرفته، کمیسار تبدیل شده؛ ولی میگوید که ارزیابی کارهای کمیسار جدید نیز انجام میشود.

معاون والی گفت که ضمن نظارت از اموال صادراتی و وسایط باربری درشهرک تورخم، برای تشخیص مشکلات، از مسئولین ذیدخل و باشندگان منطقه جمع آوری معلومات ادامه دارد.

محکمه استیناف ننگرهار میگوید که تاکنون به ارتباط اخاذی پول توسط پولیس، کدام قضیه نزد آنها ثبت نشده؛ اما سه ماه قبل در مورد اخذ پول غیرقانونی در شهرک تورخم یک قضیه به آنها ارجاع شده بود.

فضل ولی قاضی زاده رییس محکمه، به پژواک گفت که قضیه به دو عضو اتحادیه موسوم به شمشاد ربط دارد که از رانندگان پول غیرقانونی اخذ می کند.

موصوف افزود: “قضیه اى که نزد ما رسیده، زیورخان و محمد امین در آن شامل اند، آنها به نام اتحادیه در تورخم از وسایط پول غیرقانونی اخذ می کردند.”

خان وزیر جاجی رییس ترانسپورت ننگرهار میپذیرد که در تورخم، گاهگاه عمداً ازدحام وسایط ایجاد میشود که دراین اواخر برای بررسی این مشکل، یک هيئت ریاست جمهوری نیز وارد منطقه شده بود.

اما موصوف در مورد اخذ یا عدم اخذ پول معلومات ارائه نمیکند و میگوید که تاکنون دراین خصوص گزارشى را به دست نیاورده است.

Visits: 15

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر