زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ناظرین برخی احزاب و نهادهای مدنی خواستار باطل اعلام کردن تمامى آراى کابل شدند

ناظرین برخی احزاب و نهادهای مدنی خواستار باطل اعلام کردن تمامى آراى کابل شدند

author avatar
24 Jan 2019 - 15:56
ناظرین برخی احزاب و نهادهای مدنی خواستار باطل اعلام کردن تمامى آراى کابل شدند
author avatar
24 Jan 2019 - 15:56

کابل(پژواک، ۴دلو ۹۷): ناظرین برخی احزاب سیاسی و نهادهای جامعه مدنی، ضمن پر تقلب خواندن انتخابات ولسی جرگه، خواستار باطل اعلام کردن تمامى آراى کابل و تحت پيگرد قرار دادن متقلبين شدند.

انتخابات ولسی جرگه در ۳۲ ولایت در ۲۸ و ۲۹ میزان و در ولایت کندهار در پنجم عقرب سال روان برگزار شد.  کمیسیون با تاخیر سه ماهه، نتایج ابتدایی این انتخابات را اعلام کرد.

شماری از ناظرین احزاب سیاسی و نهادهای جامعه مدنی، امروز در نشست خبرى در کابل، مخالفت شان را با نتایج اعلام شده از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کردند و نتایج اعلام شده را مملو از تقلب و دست کاری  خواندند.

بشیراحمد بشرمل نماینده حزب متحد ملی افغانستان، ضمن جعلی خواندن لیست نتایج ابتدايى انتخابات ولسی جرگه ولايت کابل گفت در کنار اینکه انتخابات با تقلب گسترده همراه بود، تقلب بزرگتر از آن در حین بازشماری کمیسیون انتخابات صورت گرفته است.

وی افزود که تعدادی از تجار نامزد شده، با پرداخت پول به کمیشنران، آرای واقعی مردم را کنار زده و خود شان را  با آرای خیالی شامل فهرست ابتدایی نموده اند.

او گفت اسنادى در اختيار دارد که در دیتابس کمیسیون انتخابات، یک فورم نتایج دو الی سه بار با ارقام مختلف از یک محل ثبت شده است و این خود نمایانگر تقلب گسترده در اين کمیسیون مى باشد.

وی از کمیسیون شکایات انتخاباتی خواست تا آرای تقلبى را از آراى پاک جدا کند و تنها آرايى را اعتبار دهد که شامل سيستم بايومتريک شده است. 

سیف الرحمان حبیبی یک تن از ناظرین حزب اسلامی نیز گفت که مردم در انتخابات، با قبول خطرات در انتخابات شرکت کردند تا سرنوشت خود شان را رقم بزنند؛ اما کمیسیون مستقل انتخابات و دارالانشاى اين کمیسیون، با معامله با آرای مردم، سرنوشت مردم را به بازی گرفت.

موصوف افزود که بیش از ١٥ هزار سند وجود دارد که نشان می دهد در پروسه شمارش آرا و بازشماری آرا تقلب صورت گرفته است. 

در پایان، ناظرین احزاب سیاسی و نهادهای جامعه مدنی با صدور قطعنامه ای، حمایت شان را از تصمیم گذشته کمیسیون شکایات انتخابات مبنی بر ابطال تمامی آرای کابل، اعلان نمودند.

افزون بر آن، آنها از نهادهای عدلی و قضایی خواستند که عاملین فساد، در کمیسیون های انتخاباتی و نامزدان متقلب را شناسایی و  مورد پیگرد قانونی قرار دهند.

در اخیر این قطعنامه، آمده است که در صورت عدم توجه به خواسته های شان، اعتراضات شان را گسترده تر خواهند کرد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر