زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

۱۵ تن محصلان افغان از کشور انگلستان برگشتند

۱۵ تن محصلان افغان از کشور انگلستان برگشتند

author avatar
24 Jan 2019 - 09:48
۱۵ تن محصلان افغان از کشور انگلستان برگشتند
author avatar
24 Jan 2019 - 09:48

کابل (پژواک، ٤ دلو ۹۷): ۱۵ تن محصلان افغان پس از فراگیری دروس ماستری خویش در رشته های مختلف از کشور بریتانیا به کشور برگشتند.

جالیز لیور معاون سفیر و سرپرست سفارت بریتانیا در کابل به آژانس خبری پژواک گفت، این محصلین در سال ۲۰۱۷ میلادی طی یک امتحان رقابتی آنلاین که از سوی سفارت بریتانیا برگزار شده بود، راه یافته بودند و پس از یکسال تحصیل به درجه ماستری به کشور شان برگشتند.

او می گوید، در سال گذشته به تعداد دو هزار تن برای این برنامه (چیونینگ) از سراسر افغانستان درخواست کرده بودند که از جمله ۱۵ تن به شمول ۶ خانم این برنامه راه یافتند و برای تحصیل به کشور انگلستان فرستاده شدند.

به گفته وی، کسانی که دوره لیسانس را به پایان رسانیده باشند و هدف رهبری داشته باشند و در کنار این به زبان انگلیسی بلدیت کامل و سند (آیلتس) داشته باشند، می توانند در امتحان رقابتی این برنامه اشتراک کنند.

این روند از سال ۲۰۱۱ به اینسو در افغانستان ادامه دارد و همه ساله حدود ۲۰ تن محصلان برای فراگیری دروس دوره ماستری شان به این کشور اعزام میشوند، که حق انتخاب رشته تحصیلی و انتخاب پوهنتون بنا بر خواست خود محصلین صورت میگیرد که هر محصل حق دارد از سه پوهنتون کشور انگلستان یکی آنرا انتخاب کند.

صبغت الله ستانکزی یک تن از فارغان برنامه (چیونینگ) به آژانس خبری پژواک گفت: "من برای مدت یکسال در کشور انگلستان ماستری خود را در رشته منابع نفت و گاز بدست آوردم و خیلی برنامه خوب و موثر برای افغان ها و برای بلند بردن سطح تحصیلی شان هست و همچنان کسانیکه از این برنامه ماستری فارغ میشوند اکثرآ در بخش پالیسی سازی در بخش های مختلف ادارات دولت افغانستان به کار گماشته میشوند."

وی همچنان افزود که در سکتور معادن ضرورت و نیاز بیشتر برای افراد و اشخاص مسلکی است و آروز دارد به اداره نفت و گاز افغانستان وظیفه بگیرد و برای بقای افغانستان و اداره نفت و گاز کشور موثر تمام شود.

محمد عمر یکتن دیگر از فارغان برنامه چیونینگ که در بخش شبکه سازی انسانی ماستری خود را از یکی از پوهنتون های کشور انگلستان بدست آورده است میگوید که برنامه ماستری خیلی مهم و ارزنده بود که در مدت یکسال ضمن دروس چیزی های زیادی از بودن در شهر لندن و در ساحه اکادمیک پوهنتون گونتری آموخته است.

نامبرده همچنان افزود که امید وار است که پس از برگشت به کشور به یکی از ادارات دولتی به وظیفه گماشته شود تا بتواند به کشور و مردم افغانستان خدمت کند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر