زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ماهی های پاکستانی بدون رعایت حفظ الصحه در شهر کابل به فروش می رسد

ماهی های پاکستانی بدون رعایت حفظ الصحه در شهر کابل به فروش می رسد

author avatar
27 Jan 2019 - 14:45
ماهی های پاکستانی بدون رعایت حفظ الصحه در شهر کابل به فروش می رسد
author avatar
27 Jan 2019 - 14:45

کابل (پژواک، ۷ دلو ۹۷): در حاليکه وزارت زراعت، از رُشد فارم های ماهی پروری در کشور خبر می دهد و تولید انبوه ماهی را برای مصرف داخلی بسنده می داند؛ اما در بازار شهر کابل، ماهی وطنی جا را برای ماهی پاکستانى خالی کرده است.

اکبر رستمی سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، به آژانس خبرى پژواک گفت که به صورت تخمینی سالانه حدود ده هزار تُن ماهی از نزدیک به دو هزار فارم ماهی پروری در ولایت ‌های کندهار، هلمند، ارزگان، ننگرهار، لغمان، بلخ، نیمروز و شماری دریاها به دست می آید که مصرف داخلی را بسنده می باشد.

وی، با بیان اینکه فارم «قرغه»، یگانه فارم تکثیر ماهی در سطح کشور می‌ باشد، افزود که قرار است سال آینده، سه فارم تکثیری دیگر در ولایت‌ های بلخ، ننگرهار و بامیان ایجاد گردد.

این اظهارات در حالی از سوی وزارت زراعت صورت می گیرد که اتاق تجارت و صنایع می گوید که افغانستان سالانه به ارزش یک میلیون دالر واردات ماهی و گوشت ماهی را از کشورهای همسایه دارد.

سخی محمد که از ده سال به این سو، مصروف حرفه ماهی پزی در جاده نادر پشتون شهر کابل می باشد، به آژانس خبری پژواک گفت که به دلیل نبود ماهی وطنی، تمام بازار را ماهی پاکستانی گرفته است.

وی خاطر نشان کرد که تقاضای بازار، بیش از مقداری است که از فارم های ماهی و دریاها به دست می آید.

به گفته او، پائین آمدن سطح آب دریاها در زمستان سبب می شود که در فصل سرما، ماهی وطنی در بازارها یافت نشود و تاجران از ناگزیری به بازارهای بیرونی و خاصتاً پاکستان رو آورند.

موصوف علاوه کرد که ماهی از پاکستان، در بسته های مخصوص و منجمد شده توسط موترهای یخچال دار منتقل و به بازار عرضه می شود.

وی تصریح نمود، در حالیکه یک کیلوگرام ماهی پاکستانی بین ۱۰۰ تا ۳۵۰ افغانی به فروش می رسد، قیمت یک کیلوگرام ماهی وطنی در بازار بین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ افغانی می باشد و این از توان خرید مردم بلند است.

صفر محمد یک تن از وارد کننده گان گوشت ماهی، به آژانس خبری پژواک گفت که روزانه حدود یک هزار کارتن حدود ٢٥ کيلويى ماهی، تحت شرایط خاص از بندر سپین بولدک در کندهار و تورخم در ننگرهار وارد کشور می شود.

به گفته او، تمامی ماهی هايی که از خارج وارد کشور می شود، از لحاظ صحی مشکل ندارد، مگر این که در نگهداری آن در داخل کشور کوتاهی صورت نگیرد.

وی علاوه کرد در صورتی که گوشت ماهی در یخچال ها نگهداری نشود، طی دو روز فاسد خواهد شد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر