زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“سال پار ميلادی در افغانستان ۶۷۰۰ فرد ملکی کشته و مجروح شده اند”

“سال پار ميلادی در افغانستان ۶۷۰۰ فرد ملکی کشته و مجروح شده اند”

author avatar
28 Jan 2019 - 19:42
“سال پار ميلادی در افغانستان ۶۷۰۰ فرد ملکی کشته و مجروح شده اند”
author avatar
28 Jan 2019 - 19:42

کابل (پژواک، ۸ دلو ۹۷): گروه دادخواهی حفاظت از افراد ملکی می گوید که سال گذشته میلادی در افغانستان،  ۲۶۱۵ تن کشته و ۴۰۷۲ تن دیگر زخمی شده اند.

عزیزاحمد تسل مسئول گروه دادخواهی حفاظت از افراد ملکی (CPAG)، امروز ضمن این اظهارات به خبرنگاران، در کابل گفت که ارقام ثبت شده نزد این گروه، نشان میدهد که از جمله تلفات و جراحات متذکره، ۳۳ درصد از سوی طالبان مسلح، بیش از ۱۶ درصد توسط داعش، اضافه از ۲۷ فیصد توسط نیروهای حکومتی و شش درصد در حملات هوایی نیروهای افغان و خارجی، وارد شده است.

نامبرده افزود که حدود ۱۷ درصد تلفات و جراحات در پی حملات راکتی، پرتاب مرمی های هاوان و قتل های هدفی به وجود آمده که هیچ جناح مسئولیت آن را به دوش نگرفته است.

به اساس معلومات منبع، بخش اعظم تلفات و جراحات متذکره (اضافه از ۴۰۰۰) تن در حملات انتحاری، انفجارات ماین ها، عملیات شبانه و بمباردمان های هوایی به وقوع پیوسته است.

این درحالیست که گزارش های یومیه آژانس خبری پژواک که به اساس اظهارات منابع مختلف تهیه شده، حاکیست که در سال ۲۰۱۸ میلادی، در ۲۳۹۰ حمله جداگانه، بیش از ۱۶هزار تن کشته شده و حدود ده هزار و هفتصد تن دیگر مجروح گرديده اند.

در میان افراد کشته شده مخالفین مسلح، نیروهای دولتی و افراد ملکی شامل اند؛ اما پژواک از این رو ارقام ويژه آن را پخش نمی کند که منابع مختلف اظهارات ضد و نقیض ابراز نموده و تفکیک همه آنها دشوار است.

گروه دادخواهی حفاظت از افراد ملکی که درعرصه عدالت خواهی برای قربانیان جنگ فعالیت دارد، امروز بر حکومت صدا کرد که در سال ۲۰۱۹ طرح هايی را زیر کار گیرد که بر بیناد آن، میزان تلفات و جراحات افراد ملکی کاهش یابد.

 شورای امنیت ملی قصد دارد تا پالیسی ملی کاهش تلفات و جراحات افراد ملکی را به زودی با مردم شریک سازد، وزارت دفاع ملی درجریان عملیات، به بمباردمان های کورکورانه، عملیات شبانه به زندگی افراد ملکی توجه جدی مبذول نماید و ارگان های امنیتی، نباید آمار کشته شدگان و مجروحین افراد ملکی را در جریان رویدادها پنهان کنند.

تسل از حکومت خواست تا جامعه جهانی را برای کمک با خانواده های قربانیان جنگ ها ترغیب نموده و معلومات شفافیت و نظارت در خصوص کمک رسانی را با رسانه ها در میان گذارد.

نامبرده که به نمایندگی گروه متذکره صحبت میکرد، از طالبان مسلح خواست تا از تاسیسات ملکی منحیث سنگر استفاده نکنند، از استخدام اطفال در صفوف رزمی شان اجتناب ورزیده و از حملات در ساحات مسکونی و شهرها خودداری کنند و از تعبیه ماین ها در امتداد راه های عمومی منصرف شوند.

موصوف از نیروهای خارجی مستقر در افغانستان خواست تا  از بمباردمان های کورکورانه در کشور و گشت و گذار در مناطق روستايی و مزدحم انصراف ورزند، هنگام عملیات با افغان ها سلوک ناپسند نکنند و قوماندان های دخیل شان در تلفات و جراحات افراد ملکی را تبرئه نکند.

مسیح الرحمان یکتن از قربانیان جنگ، درحالیکه اشک ها از چشمانش جاری بود، در نشست امروز گفت: "ساعت ده و نیم قبل ازظهر اول میزان سال جاری، در قریه ملاحافظ بابا در ولسوالی جغتوى میدان وردک، درحالی خانواده مظلومم هدف بمباردمان هوایی قرار گرفت و روز قیامت برپا شد که نظیر آن در تاریخ کم است؛ من در ایران مسافر بودم، به بهانه حضور طالبان بمب های غول پیکر را برمنزلم پرتاب کردند که چوب و اموال دیگر منزلم را تا فاصله ۳۰۰ متری پرتاب نموده بود."

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر