زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

در یک و نیم دهۀ گذشته مشارکت زنان در انتخابات از ۴۱ به ۳۳ درصد کاهش یافته است

در یک و نیم دهۀ گذشته مشارکت زنان در انتخابات از ۴۱ به ۳۳ درصد کاهش یافته است

author avatar
30 Jan 2019 - 16:19
در یک و نیم دهۀ گذشته مشارکت زنان در انتخابات از ۴۱ به ۳۳ درصد کاهش یافته است
author avatar
30 Jan 2019 - 16:19

کابل (پژواک، ۱۰ دلو۹۷): فیفا، با پُرچالش خواندن انتخابات ولسی جرگه برای زنان می گوید که برخوردهای دوگانه، فراهم نبودن زمینۀ کمپاین و تقاضاهای نامشروع، زنان را نسبت به انتخابات بی باور کرده است.

مریم آروین بارکزی مسئول بخش زنان و جوانان موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا)، امروز حین ارایه یافته های تازه این نهاد در مورد حضور سیاسی زنان در انتخابات، در کابل گفت که انتخابات ولسی جرگه ۱۳۹۷ افزون بر اینکه تهدیدات امنیتی را در پی داشت، از لحاظ مدیریتی و عملیاتی نیز با ضعف به همراه بود.

وی افزود که یافته های این نهاد نشان می دهد که در انتخابات ولسی جرگه ۲۸ و ۲۹ میزان سال روان، سهولت هایی که برای مردان در نظر گرفته شده بود، برای زنان این امکانات فراهم نبود.

موصوف، ناامنی، تهدیدات امنیتی، مشکلات اقتصادی، فرهنگ حاکم در جامعه و پخش شبنامه ها را از چالش های عمدۀ سد راه زنان در انتخابات ولسی جرگه عنوان کرده، گفت که شماری از دست اندرکاران پروسه انتخابات، تقاضاهای نامشروع از نامزدان زن داشته اند.

به باور آروین، چنین طرز برخوردها باعث ایجاد نگرانی در بین زنان شده است و اعتماد این قشر را نسبت به پروسه های دموکراتیک کاهش داده است و ممکن از نامزدی در دوره های بعدی دوری کنند.

او علاوه کرد که ملا امامان مساجد نیز شرکت بانوان را در انتخابات، منحیث نامزد و رای دهنده، خلاف شریعت عنوان کرده و آنان را از طریق منابر «ترور شخصیتی» کرده اند.

آروین بارکزی، با اشاره به اینکه سطح اشتراک بانوان در انتخابات منحیث رای دهنده سیر نزولی داشته است، گفت: «در اولین انتخابات در افغانستان، مشارکت زنان ۴۱ درصد ثبت شده بود، پس از آن ۴۰ درصد و سپس به ۳۹ درصد رسید و اکنون این رقم به ۳۳ درصد کاهش یافته است.»

وی گفت که موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان، از کمیسیون های انتخاباتی می خواهد که با بی طرفی در پروسه انتخابات، کارمندان متخلف و متقلب را مورد مواخذه قرار داده به شکایات نامزدان به موقع رسیدگی کنند.

با این حال، سیما سمر رییس کمیسیون حقوق بشر افغانستان، نداشتن حق آزادی بیان، حق گشت و گذار، حق آزادی اجتماعی و آزادی تشکیل انجمن ها و یا احزاب را مشکلات عمده در برابر زنان خوانده گفت که به همین دلیل، زنان نمی توانند از حق سیاسی شان استفاده کنند.

موصوف، با اشاره به اینکه اصل برابری یکی از اساسات زندگی مدنی است، گفت که یکی از شاخص های کشورهای مترقی و دموکرات، در برابری بین زن و مرد و اشتراک زنان در تصمیم گیری ها می باشد.

وی، اشتراک زنان را در مسایل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با ارزش و بنیادی خوانده افزود: «اگر ما در مسایل سیاسی سهم نداشته باشیم و تنها در کارهای اجتماعی و اقتصادی سهیم باشیم، ما تبدیل می شویم به برده های یک تعداد کسانی که برای ما قانون می سازند.»

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر