زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“برای جلوگیری از آزارهای انترنتی سیستم های بازدارنده ایجاد میشود”

“برای جلوگیری از آزارهای انترنتی سیستم های بازدارنده ایجاد میشود”

author avatar
5 Feb 2019 - 17:24
“برای جلوگیری از آزارهای انترنتی سیستم های بازدارنده ایجاد میشود”
author avatar
5 Feb 2019 - 17:24

کابل (پژواک، ۱۶ دلو ۹۷): وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، از افزایش استفاده کنندگان انترنت در کشور خبر داده می گوید که برای مصئونیت هرچه بیشتر و جلوگیری از آزار و اذیت های انترنتی، سیستم های بازدارنده ایجاد می شود.

شهزاد گل آریوبی وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، امروز در نشستی که به مناسبت تجلیل از روز جهانی «انترنت مصئون» در کابل راه اندازی شده بود، گفت که سال گذشته در افغانستان حدود هفت میلیون تن از انترنت استفاده می کردند؛ اما در سال جاری این تعداد به ۹،۷ میلیون تن افزایش یافته است.

وی افزود که  شمار کاربران صفحات اجتماعی، روز تا روز در کشور در حال افزایش می باشد؛ اما برخی کاربران، با استفاده نادرست از انترنت، باعث آزار و اذیت شهروندان می شوند.

او خاطر نشان کرد که برای جلوگیری از آزار و اذیت شهروندان از سوی برخی کاربران، این وزارت روی سیستم و قانون بازدارنده اى کار می کند تا کسی سبب مزاحمت برای شخص دیگر نشود.

اما به گفته آریوبی، تا زمانی که مردم از چگونگی استفاده از تکنالوژی نوین آگاهی حاصل نکنند، وضع محدودیت ها مثمر واقع نمی شود.

نبیله مصلح معین مالی و اداری وزارت امور زنان که در این نشست حضور داشت گفت که برخی کاربران، برای ضربه زدن به جایگاه و موقف شماری از چهره ها و شخصیت ها با درست کردن صفحات جعلی، باعث تضعیف روحیه آنان می شوند.

موصوف افزود: «حاکم بودن نظام مردسالار از طریق انترنت نیز باعث شده که در مناسبات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زنان محدودیت هاىی وضع شود، تا آن ها از آزادی خویش مستفید نشوند.»

وی کمبود برق و عدم سواد انترنتی را از چالش های شماری از زنان خوانده گفت که زنان، باید به این تکنالوژی بیشتر دسترسی داشته باشند؛ چون تربیه اطفال و ترتیب و تنظیم خانواده به دوش آن ها می باشد.

میرویس بلخی سرپرست وزیر معارف نیز گفت: «در کنار آموزش ما تلاش داریم تا تمام دختران و پسران معارف را هم وارد انترنت بسازیم تا هیچ شهروند افغانستان در هیچ شاخصی، از کسی عقب نمانند.»

وی علاوه کرد که تا یک سال دیگر ۶۰۰۰ لیسه از طریق وزارت معارف، تحت پوشش تکنالوژی انترنتی قرار خواهند گرفت.

اما وی افزود: «در فضای مجازی، باید امنیت فزیکی و شخصی ما تامین باشد، شاید بسیاری کس ها عکس ها و رازهای مهمی را با دوستان خود شریک سازند، فلهذا داده های کاربران باید مصئون باشد.»

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر