زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

غنی: حضرت صبغت الله مجددی از برجسته‌ ترین شخصیت‌ های تاریخ معاصر افغانستان بود

غنی: حضرت صبغت الله مجددی از برجسته‌ ترین شخصیت‌ های تاریخ معاصر افغانستان بود

author avatar
13 Feb 2019 - 13:29
غنی: حضرت صبغت الله مجددی از برجسته‌ ترین شخصیت‌ های تاریخ معاصر افغانستان بود
author avatar
13 Feb 2019 - 13:29

کابل (پژواک، ۲۴ دلو ۹۷): رئیس جمهور غنی، درگذشت حضرت صبغت الله مجددی را ضایعۀ بزرگ خوانده گفت که او در «جهاد برحق مردم افغانستان» نقش مهم ایفا کرده و همواره مشوره اش وحدت، اتفاق و هماهنگی بوده است.

حضرت صبغت الله مجددی، نخستین رئیس دولت اسلامی افغانستان و رهبر حزب نجات ملی، دوشنبه شب (۲۲ دلو) به سن ۹۳ سالگی در کابل داعی اجل را لبیک گفت.

مراسم تشیيع جنازۀ مجددی، پیش از چاشت امروز در ارگ رياست جمهورى، با حضور عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت، سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین کشور، عبدرب الرسول سیاف، محمد یونس قانونی، شماری از اعضای کابینه، برخی اعضاى شوراى ملى، قوماندان هاى جهادى، اعضاى خانواده، و نماینده گان دفاتر سیاسی و دیپلماتیک مقیم کابل انجام شد.

اشرف غنی پس از ادای نماز جنازه؛ در یک سخنرانی کوتاه حضرت صبغت الله مجددی را از برجسته ترین شخصیت های تاریخ معاصر افغانستان عنوان نموده، گفت که به خاطر انتقادات و عقیده اش؛ سال ها زندانی بود و پس از کودتای (۷ ثور ۱۳۵۷) در برابر دولت وقت اعلان جهاد کرد.

رئیس جمهور تصریح نمود که مجددی، منحیث اولین رئیس دولت اسلامی افغانستان، نقش خاص را ایفا کرد و همواره اجراآت مفید و ارزشمند داشت و قدرت را بدون تعلل به جانشینش (استاد برهان الدین ربانی) تسلیم کرد.

غنی گفت: «همیشه برای کرزی صاحب، برای ما و همکاران ما داکتر صاحب عبدالله و استاد دانش، نظریات مثبت و مفید داشتند؛ در لویه جرگه تاریخی تسوید قانون اساسی افغانستان و لویه جرگه های مشورتی، نقش مهمی را ایفا کردند و به حیث رئیس مشرانوجرگه، سناتور و رئیس کمیسیون حل منازعات ایفای وظیفه کرده است.»

موصوف با اشاره به اینکه در آخرین روزهای حیاتش همراه با داکتر عبدالله به عیادتش رفته بودند، گفت که تا آخرین روز بازهم مشوره اش وحدت، اتفاق و هماهنگی بود.

وی علاوه کرد: «امروز تنها خانواده مجددی غم ندارند، بلکه همه ملت افغانستان، امروز در غم اند و به همین دلیل بیرق ملی کشور، نیمه بر افراشته و رخصتی عمومی است.»

ذبیح الله مجددی پسر حضرت صبغت الله مجددی، از غم شریکی رهبران حکومت و مردم افغانستان سپاسگذاری کرده گفت که با تشریف آوری و غم شریکی دوستان، از درد رسیده به خانوادۀ شان کاسته شده است.

 وی گفت: «لازم نیست که به ابعاد زنده گی وی بپردازم؛ همه ابعاد زندگی پدرم به مردم افغانستان هویدا است و اخلاص و تشریف آوری دیروز مردم افغانستان به خانۀ مرحومی، این را نمایان می کند که مجددی صاحب، در قلب مردم جا داشته است.»

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر